Inwazja elektrycznych jednośladów

4

PIASECZNO  Wczoraj wieczorem w całym Piasecznie pojawiły się na chodnikach hulajnogi elektryczne. Jeszcze nie widać chętnych na przejażdżki. Ale jeśli wybieracie się wypróbować ten elektryczny jednoślad pamiętajcie, że 20 maja weszły nowe przepisy ruchu drogowego regulujące status prawny urządzeń napędzanych elektrycznie oraz siłą mięśni takich jak: hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego czy oraz urządzenia wspomagające ruch (np. rolki, wrotki, deskorolki).

 

Wczoraj wieczorem na chodnikach w całym Piasecznie pojawiły się zaparkowane hulajnogi elektryczne. Dla tych, którzy planują wypróbować jednoślad przypominamy, że niedawno (20 maja) weszły w życie przepisy określające zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej, a także wyszczególniające szereg praw i obowiązków, do których będą musieli się stosować zarówno ich użytkownicy, jak również inni uczestnicy ruchu drogowego.

 

W Prawie o ruchu drogowym pojawiają się trzy nowe definicje:

Hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe

Urządzenie transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe

Urządzenie wspomagające ruch – urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni;

W związku z rozszerzeniem katalogu urządzeń i pojazdów służących do przemieszczania się, każdy z nowych elementów tej kategorii został ściśle określony pod względem zasad korzystania, a także praw i obowiązków ciążących na jego użytkownikach. Poniżej przedstawiamy zapisy dotyczące hulajnóg elektrycznych.

Hulajnoga elektryczna: obowiązki

Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Dodatkowo jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Kierujący może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z zachowaniem następujących zasad:

  • jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
  • zachowanie szczególnej ostrożności,
  • ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.
CZYTAJ TAKŻE:  Znamy już repertuar kina pod chmurką!

Hulajnoga elektryczna: uprawnienia

Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie tych samych uprawnień, co w przypadku kierowania rowerem, czyli karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie jest wymagany.

Hulajnoga elektryczna: dzieci

Poruszanie się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat jest zabronione w każdej sytuacji, również pod opieką osoby dorosłej. Dzieci w wieku do 10 lat mogą poruszać się hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.

Hulajnoga elektryczna: zakazy

Przepisy zabraniają:

  • kierowania hulajnogą osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
  • przewożenia hulajnogą elektryczną innych osób, zwierząt i przedmiotów,
  • ciągnięcia lub holowania hulajnogą elektryczną innych pojazdów,

Hulajnoga elektryczna: parkowanie

Ustawa wprowadza obowiązek pozostawienia m.in. hulajnogi elektrycznej na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca, pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:

  • hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni,
  • hulajnoga elektryczna będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika,
    szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.
CZYTAJ TAKŻE:  Planujesz ocieplenie domu? Sprawdź, jak oszczędzić czas i pieniądze!

W nowelizacji wskazano też wysokość opłat za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego. Pojazdy te mogą zostać usunięte z drogi na koszt właściciela, m.in. w przypadku pozostawienia ich w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. Dyspozycję usunięcia pojazdu z drogi może wydać policjant lub strażnik gminny (miejski).

Hulajnoga elektryczna: konsekwencje prawne

Prawo przewiduje kary za poruszanie się przez kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo przez osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu. W związku z tym następują zmiany w ustawie – Kodeks wykroczeń.

Za korzystanie podczas jazdy z telefonu, wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem, przewidziano mandat 200 zł.
Przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku będzie karane mandatem w wysokości 100 zł. Za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka mandat wyniesie od 300 do 500 zł.
Za przejeżdżanie wzdłuż przejścia dla pieszych przewidziano karę w wysokości 100 zł.
Nowe przepisy regulują również status prawny oraz zasady korzystania z UTO (urządzeń transportu osobistego) oraz urządzeń wspomagających ruch.

4 KOMENTARZE

  1. Co Was tak dziwi?! Wreszcie cywilizacja dotarła na tą sypialnie Warszawy… Hulajnogi chociaż płatne i drogie, to lepsze od tych złomów i upośledzonego systemu rowerów miejskich połączonego tylko w teorii z warszawskim systemem (do tej pory nie ma stacji pośrednich wzdłuż ulicy Puławskiej)… Oby pojawiało się więcej firm od hulajnóg, oby łącza światłowodowe zostały uwolnione – co pozwoli na zwiększenie konkurencyjności i poszerzenie ofert dostawców… Wreszcie oby w końcu ta SKM’ka funkcjonowała… W końcu XXI wiek, a nie zacofanie jak w UMiG… Piaseczno to takie słoikowo bez powszechnych wygód… Wszystko stanowi problem dla zarządzających… Dofinansowanie komunikacji za drogie, szkoda na to pieniędzy, ale już na wątpliwej jakości i beznadziejnie wyglądające kwietniki, to już nie szkoda… Jak można takie szkaradztwo plastikowe postawić… Chore!

  2. Urząd zamiast nawiązywać kontakt z. firmami i negocjować lepszą ofertę dla zameldowanych, płacących podatki mieszkańców, którzy posiadają PKM śpi… Pan Burmistrz ma własny prywatny rower i co go tam inni obchodzą…

    Zaraz jeszcze napiszą donos i postarają się o skuteczne usunięcie hulajnóg z miasta, bo przecież za szybko się pojawiły…

    Ten artykuł też ma wydźwięk jakby nawiedzonych płaskoziemców. Zaraz redakcja będzie krzyczeć zabierzcie to zło… Straszą tylko mandatami… Ludowe zabobony…

    Niech UMiG wyśle i zobowiązuje najpierw Straż Miejską do kontroli i nakładania mandatów na ludzi którzy zatruwają środowisko i trują swoich sąsiadów śmierdzącym dymem. Niech karzą tych co śmiecą… Co za logika, pomysły proekologiczne nagle są bee…

  3. Problem z hulajnogami jest banalnie prosty, używa ich w większości bydło.
    Przykład z wczoraj, szlachta jedzie pod prąd wzdłuż starego cmentarza ulicą no bo ścieżką rowerową to ujma na majestacie. Przykład z dziś, rajd slalomem pomiędzy pieszymi na chodniku przy Kościuszki i pełnym gazem przez przejścia dla pieszych przy Nadarzyńskiej.
    A potem będzie tragedia bo Seba dobrym chłopakiem był. Pół biedy jak debila ktoś trzaśnie, gorzej jak to debil komuś krzywdę zrobi.
    Hulajnogi są ok, ale nasze społeczeństwo(i jego kwiat młodzieży) nie dojrzało do takich zabawek.
    O walaniu się ich na chodniku nie wspomnę, nawet firma rozstawiająca je ustawia je niezgodnie z przepisami więc..

  4. A ja mam pytanie: Co stanowy granice początku tego 1.5M krawężnik czy biała linia wyznczająca część wyłączoną z ruchu na asfalcie??

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź komentarz !
Podaj swoje Imię