Na czym, jak na czym, ale na świętach Polacy nie lubią oszczędzać. Według badań na prezenty planujemy przeznaczyć w tym roku średnio ponad 600 zł. Co znajdziemy w tym roku pod choinką?
Jeszcze w ubiegłym roku najchętniej kupowanym prezentem były książki. Tym razem musiały jednak ustąpić miejsca kosmetykom i perfumom. Według raportu firmy Deloitte, która sprawdziła nasze tegoroczne preferencje zakupowe, wśród najbardziej popularnych podarunków znalazła się odzież sportowa. Co oznacza, że wiele osób zaczęło uprawiać sport lub… coraz głośniej myśli o rozpoczęciu prowadzenia zdrowszego stylu życia i dzieli się swoimi planami z bliskimi. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych prezentów znalazły się jeszcze gry komputerowe, płyty CD z muzyką, ubrania, biżuteria i triumfalnie wracające z odleglejszych pozycji rankingu zegarki.
Jednak największym hitem tegorocznych zakupów przedświątecznych stały się słodycze. W zestawieniu Deloitte uplasowały się na 2. pozycji wśród prezentów dla dorosłych oraz 1. miejscu wśród podarunków dla nastolatków w wieku 12-18 lat.
Coraz częściej, szczególnie młodzież, obdarowywana jest pieniędzmi oraz kartami podarunkowymi, których zakupem kuszą sklepy. Decydując się na taki prezent unikniemy rozczarowania, jeśli z prezentem (szczególnie odzieżą) nie trafimy w gust obdarowanego.
Wedle innych badań przeprowadzonych przez RetailMeNot, we współpracy z Centre for Retail Research przed tegorocznym Bożym Narodzeniem najwięcej Polaków (21 proc.) wybierze w sklepach zabawki (najczęściej – lalki), tylko nieco mniej – ubrania i obuwie, a co szósty – elektronikę użytkową. Jak podaje portal zakupowy Allegro, w tym ostatnim segmencie kupujemy flagowe smartfony oraz przybory kuchenne dobrych marek. Jeśli chodzi o ubrania w sklepach internetowych, jak woda idą sukienki i damskie buty.
– Wybierając ubrania i dodatki, Polacy coraz większą wagę przywiązują do marek, szczególnie, gdy któreś z nich lubią – przyznaje Celestyna Lendo-Zachariasz, menedżer kategorii Moda w Allegro.
Piotr Chmielewski