PIASECZNO / GÓRA KALWARIA Trwają kosmetyczne inwestycje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na drodze krajowej nr 79. Dziś musimy się cieszyć z wydłużenie pasa dla skręcających w ul. Okulickiego i przebudowy skrzyżowania z ul. Chyliczkowską. Cieszyć się lub płakać – bo plany inwestycyjne 14 lat temu były spektakularne
Na zatłoczonej ulicy Puławskiej każda inwestycja cieszy kierowców. No może prócz kolejnych świateł spowalniających ruch. Ich montaż na wysokości zakładu Lamina to dobra wiadomość dla pieszych. Przeprawa przez jezdnię była bardzo niebezpieczna. Powody do radości mają też kierowcy, zarówno ci jadący z Warszawy jak i ci zmierzający od strony Góry Kalwarii. Wydłużono pasy dla skręcających w ulicę Okulickiego. W tej chwili trwają prace nad przebudową skrzyżowanie drogi nr 79 z Chyliczkowską.
Jednak te wszystkie inwestycje przypominają pudrowanie nieboszczyka. Droga krajowa nr 79 wymaga ogromnych inwestycji i całkowitej przebudowy. Spektakularne plany roztaczano już w 2004 roku gdy zatwierdzono lokalizację i podjęto decyzje techniczne o kształcie zmodernizowanej Puławskiej od ulicy Energetycznej do Baniochy.
Planowano zainwestować w naszym regionie ok. 500 milionów złotych na inwestycje komunikacyjne.
Przypomnijmy – skrzyżowania drogi krajowej 79 (Puławska, Armii Krajowej) z ul. Okulickiego, Chyliczkowską i 17 stycznia miały być bezkolizyjne. Przy znacznej części drogi 79 między Piaseczną a Górą Kalwarią miały powstać drogi serwisowe dla lokalnego ruchu. Sama droga łącząca Piaseczno z Górą Kalwarią miała mieć klasę GP (droga szybkiego ruch), po dwa 3,5 metrowe pasy na rozdzielnych jezdniach w obu kierunkach. W latach 2004-2006 miano wydać na terenie powiatu piaseczyńskiego na drogi z budżetu centralnego oraz z województwa blisko 500 mln złotych.
Mamy już rok 2018. Ile udało się zrealizować z tych ambitnych planów? Jedynie przebudowano skrzyżowanie Puławskiej z ul. Energetyczną. Pozostałe inwestycje wciąż pozostają w sferze marzeń, nie tylko piaseczyńskich kierowców. Poniżej prezentujemy jak miały wyglądać skrzyżowania drogi krajowej 79 na trasie z Piaseczna do Góry Kalwarii.
Adam Braciszewski
Plany praktycznie nie miały nigdy szans na realizację. Priorytetem jest S7 (zwana również Puławską BIS). Jej wybudowanie zmieni całkowicie strukturę ruchu w okolicy i na Puławskiej także. Obecnie należy dażyć do jak najszybszej budowy nowej 721 oraz myśleć o budowie nowego układu komunikacyjnego umożliwiającego szybki dojazd do węzłów S7 (na przykład połączenie Oręznej z 721 i jej nowym przebiegiem. Zapewnienie połączenia 722 z węzłem w Antoninowie (obecna Ceramiczna nie będzie wystarczająca). Ale to drogi wojewódzkie.
Priorytety się zmieniają i tak było w przypadku DK79. Artykuł dotyczy odcinka Piaseczno-Góra Kalwaria więc ulica Puławska jest tutaj tylko małym procentem całego odcinka. Jak napisałem już poniżej, Puławska bis i ww. odcinek DK79 to dwa inne tematy. S7 w niczym nie pomoże mieszkańcom Góry Kalwarii czy Baniochy jeżeli dalej będą stać w gigantycznym korku w Żabieńcu.
Tak więc priorytety zależą od punktu siedzenia a właściwie zamieszkania 🙂
Po zbudowany dróg na wschodzie przyjdzie czas i na DK 79. Może nawet w standardzie S
Rozmawiałem z Panem z Piaseczna, który powiedział, ze już w latach 60-tych „przywoził do Piaseczna plany 3 skrzyżowań dwu poziomowych.
Aż 14 lat minęło, droga z Piaseczna do Góry kalwarii nie zrobiona,tyle lat ,obiecują tylko przed wyborami że zrobią
Należy pilnować działań na Puławskiej bis. Po wybudowaniu ekspresu do Grojca problem puławskiej natychmiast się rozwiąże.
To jest dla nas priorytet jako mieszkańców południa.
Z całym szacunkiem ale Puławska bis i DK79 na odcinku Piaseczno-Góra Kalwaria to są dwa zupełnie inne tematy i w żadnym wypadku oddanie do użytku P-bis nie rozwiąże problemów na DK79 na ww. odcinku, a tego odcinka właśnie dotyczy artykuł.
Co więcej, według mnie, to DK79 powinna mieć większy priorytet!
Ależ nie każdy jedzie na Ursynów?. Szybko z GK do Grójca i w mig jesteśmy na Ochocie czy Woli.