PIASECZNO W czwartek rano na stację kolejki wąskotorowej zawitała stara, normalnotorowa węglarka, pozyskana od PKP Cargo. Kiedyś takie wagony umieszczano na wąskotorowych lawetach transportowych i dostarczano do stacji docelowej. Podnosiło to rentowność przewozów i pozwalało oszczędzić cenny czas
Normalnotorowa węglarka zostanie wyremontowana. Wolontariusze związani z Piaseczyńsko-Grójeckim Towarzystwem Kolei Wąskotorowej na razie odnowili wąskotorową lawetę, na której został ustawiony wagon. Jest to kolejny cenny eksponat pozyskany przez towarzystwo. Aby zrozumieć ideę platform transportowych należy cofnąć się w czasie do lat 70. ubiegłego wieku. Wprawdzie piaseczyńska wąskotorówka kursowała już od roku 1898 przewożąc pasażerów i towary, jednak miała swoje ograniczenia. Jednym z nich były właśnie wąskie tory, po których się poruszała. Na szczęście przez Piaseczno wiodła także linia normalnotorowa relacji Warszawa-Radom. W mieście powstała więc stacja przeładunkowa. Na początku ładunki z pociągów normalnotorowych na wąskotorowe (i odwrotnie) przeładowywano ręcznie, co długo trwało i było kosztowne. Potem pracę tę zmechanizowano, jednak ciągle przeładunek był problematyczny. Rozwiązanie pojawiło się w 1976 roku i były nim właśnie lawety transportowe poruszające się po torach wąskotorowych, na które wtaczano wagony normalnotorowe. Po wprowadzeniu lawet, wagonów nie trzeba było już przeładowywać.
– To przedłużyło życie wielu linii wąskotorowych na terenie Polski, które powoli stawały się nierentowne – podkreśla Michał Duraj, wiceprezes Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej.
Z Piaseczna ostatni pociąg z normalnotorowymi wagonami znajdującymi się na wąskotorowych lawetach odjechał w 1996 roku. Potem ruch towarowy na trasie wąskotorówki został zawieszony. Wagony transporterowe zostały na stacji, jednak nie udało się pozostawić żadnego wagonu normalnotorowego. Teraz taki wagon pozyskano od PKP Cargo. Węglarka typu 9W serii Es wyprodukowana została w Państwowej Fabryce Wagonów PAFAWAG we Wrocławiu. Tego typu wagony powstawały w latach 1960-67, zaś samą konstrukcję opracowano w roku 1959. Dwuosiowa węglarka ma niecałe 11 m długości i można załadować w nią prawie 11 ton węgla. Wagony te wyszły z użycia nieco ponad 20 lat temu.
TW