Wkrótce zmiany linii autobusowych ZTM. Nowi przewoźnicy, nowe trasy

4

POWIAT Łącznie 36 autobusów przejedzie w ciągu roku ponad 2,5 mln km. Będą obsługiwały 17 linii lokalnych. Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetargi na świadczenie usług przewozowych w 2021 roku w Konstancinie-Jeziornie, Starych Babicach i Piasecznie.

Na początku listopada Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetargi na świadczenie usług przewozowych na lokalnych liniach autobusowych funkcjonujących w ramach systemu łączącego gminę Konstancin-Jeziorna i gminę Piaseczno z Warszawą. Kilka dni wcześniej został ogłoszony podobny przetarg na świadczenie usług przewozowych w gminie Stare Babice.

10, 6 i 2 linie

Do obsługi gminy Piaseczno planowanych jest dziesięć lokalnych linii autobusowych. Tu będą spore zmiany. I tak:

  • L13 – w dni robocze w części kursów trasa zostanie wydłużona od stacji kolejowej Zalesie Górne przez Chojnów, Baniochę, DK nr 79 do Góry Kalwarii;
  • L24 – obecna trasa będzie podzielona na dwie linie: L23 o trasie: Piaseczno (Urząd Miasta) – Konstancin-Jeziorna (Tabita) przez Żabieniec i Siedliska oraz L24: Piaseczno (Urząd Miasta) – Konstancin-Jeziorna (Kazimierzowska) przez Jastrzębie;
  • L32 – obecna trasa zostanie podzielona na dwie linie: L32 o trasie: Grochowa-Pęchery – Piaseczno – Chyliczki – Konstancin-Jeziorna (Pańska) oraz L52 Grochowa-Pęchery przez Bogatki – Piaseczno – Chyliczki – Konstancin-Jeziorna (Pańska). W dni wolne od pracy autobusy linii L32 i L52 będą jeździły na krótszej trasie, pętli Urząd Miasta w Piasecznie. Rozkłady jazdy obu linii będą wzajemnie uzgodnione.
  • L39 – zmiana przebiegu trasy na południe od Józefosławia, tj. wjazd do Piaseczna przez ul. Chyliczkowską, Puławską, Okulickiego, Jarząbka do stacji kolejowej Piaseczno i dalej na południe w kierunku al. Kalin do pętli przy Szpitalu Powiatowym.

Te zmiany wynikają z wniosków samorządu Piaseczna poprzedzonych konsultacjami z mieszkańcami. Część tras linii L zastąpią obecne linie P uruchamiane przez Piaseczno. Skierowanie linii L13 do Góry Kalwarii będzie możliwie dzięki współpracy Piaseczna i Góry Kalwaria.

Trasy pozostałych linii nie zmienią się:

  • L25 Piaseczno Urząd Miasta – Góra Kalwaria,
  • L-2 z Piaseczna przez Henryków do Złotokłosu,
  • L-5 z Piaseczna do Bobrowca,
  • L12 z Piaseczna przez Wólkę Pracką do Złotokłosu.

Zwycięzca konstancińskiego przetargu będzie obsługiwał pięć linii lokalnych:

  • L14 Gassy-Pętla – Bielawa-Pętla,
  • L15 Klarysew – Słomczyn-Szkoła,
  • L16 Czarnów – Kępa Okrzewska-Cmentarz,
  • L21 Klarysew – Góra Kalwaria (Rynek)
  • L42 Klarysew – Słomczyn-Szkoła.

Operator zapewni sześć autobusów, którymi w ciągu roku przejedzie 478 tys. wozokilometrów.

Operator, który wygra postępowanie przetargowe na świadczenie usług przewozowych w Starych Babicach zapewni obsługę dwóch linii lokalnych: L-6 z Pilaszkowa do Warszawy (Stare Bemowo) i L-7 z Dziekanowa Leśnego do starostwa w Ożarowie Mazowieckim. Planowana praca przewozowa, którą wykona łącznie pięć autobusów to 285,5 tys. wozokm.

Niebieskie autobusy

Firmy, które chcą wziąć udział w przetargu muszą zapewnić autobusy nie starsze niż ośmio- lub dziesięcioletnie, nieskopodłogowe lub z częściowo obniżoną podłogą. Autobusy będą pomalowane na niebiesko. Pojazdy, przed rozpoczęciem przejazdów, przejdą proces certyfikacji. Jego celem będzie dokładne sprawdzenie, czy spełniają wszystkie wymagania określone przez Zarząd Transportu Miejskiego w dokumentach przetargowych. Po rozpoczęciu przewozów wszystkie pojazdy będą poddawane obsłudze codziennej i bieżącej (raz w tygodniu i raz w miesiącu), co pozwoli na utrzymanie pojazdów w dobrym stanie technicznym, higienicznym i estetycznym w ciągu całego czasu obowiązywania umowy.

Zarząd Transportu Miejskiego wymaga także od operatorów zatrudnienia kierowców na podstawie umowy o pracę. Kierowcy zaś będą musieli wykazać się m.in. znajomością układu komunikacyjnego i topografii aglomeracji oraz znajomością przepisów porządkowych i taryfowych.

Elki od ponad 10 lat z nami

Pierwsza linia lokalna została uruchomiona w Lesznowoli 2009 roku. Ideą nowego rozwiązania komunikacyjnego było zapewnienie mieszkańcom podwarszawskich gmin transportu zbiorowego, którym mogli dojechać do stacji kolejowej lub przystanku obsługiwanego już przez autobusy warszawskich linii.

W autobusach linii L obowiązują bilety ZTM od dobowego wzwyż, z uwzględnieniem ważności w danej strefie biletowej, w której porusza się autobus, a także bilety emitowane przez operatorów.

Obecnie mieszkańcy podwarszawskich gmin korzystają z 45 linii lokalnych oznaczonych od L-1 do L49. Łączna długość linii przekracza 730 km, a średnia długość to 15 km.

 

Źródło: ztm.waw.pl

4 KOMENTARZE

  1. Na południe od Józefosławia to L-39 wjeżdża do Piaseczna Julianowską (przystanek Urbanistów). I pytanie co dalej – tak, jak teraz w prawo do Okulickiego (Lamina) czy prosto obok pętli 739 do Chyliczkowskiej. Poza tym, nie da się w prawo skręcić z Chyliczkowskiej w Puławską. I jeszcze po przedłużeniu za Dworzec PKP P-no, jak konkretnie dalej do szpitala (bo Al. Kalin jest przy samym wylocie na Górę Kalwarię)?
    Po proponowanych zmianach powstanie bardzo długa linia, której trasa będzie w kilku miejscach przebiegać przez zakorkowane ulice. To oznacza po pierwsze opóźnienia, a po drugie konieczność dodania nowych pojazdów oraz zwiększenia częstotliwości (albowiem niewątpliwie przybędzie klientów).

Skomentuj PawełM Anuluj odpowiedź

Wprowadź komentarz !
Podaj swoje Imię