PIASECZNO W ubiegły piątek Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska nadał na wniosek Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich rygor natychmiastowej wykonalności swojej decyzji środowiskowej z czerwca 2018. Oznacza to, że MZDW może dokończyć projektowanie drogi. Pytanie, dlaczego nastąpiło to dopiero teraz?
O nowym przebiegu drogi 721, która połączy Piaseczno z węzłem Lesznowola na budowanej właśnie Puławskiej Bis oraz z węzłem w Nowym Sękocinie mówi się od 16 lat. W czerwcu 2018 roku RDOŚ wydał dla drogi decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Od tej decyzji odwołało się 8 podmiotów. Sprawa utknęła w GDOŚ, który… bada ją do tej pory. Podobno decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska jest już przygotowana i czeka na podpis. Tymczasem, od momentu zaskarżenia decyzji RDOŚ, prace nad drogą zostały wstrzymane. W ubiegłym tygodniu o sprawie rozmawiano podczas posiedzenia powiatowej Komisji Strategii Gospodarczej, na której obecni byli m.in. marszałek województwa Adam Struzik oraz dyrektor MZDW Tomasz Lewandowski. Dwa dni później, w piątek 16 października Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał postanowienie o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności swojej decyzji z czerwca 2018. Oznacza to, że MZDW może kontynuować prace projektowe i kompletować dokumenty potrzebne do uzyskania ZRID-u, co zajmie przynajmniej 1,5 roku.
– O nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności wystąpił pełnomocnik inwestora, a więc MZDW – wyjaśnia Agata Antonowicz z RDOŚ. – Wniosek taki wpłynął do nas dopiero w sierpniu tego roku. Przychyliliśmy się do niego ze względu na ważny interes społeczny – dodaje.
W tym miejscu nasuwa się pytanie dlaczego MZDW zwrócił się o to dopiero teraz, a nie od razu po wydaniu przez RDOŚ decyzji środowiskowej (metodę taką stosuje od lat GDDKiA), co spowodowało opóźnienie inwestycji o ponad 2 lata. Zapytaliśmy o to MZDW, ale na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
W optymistycznym wariancie dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu na budowę nowego przebiegu drogi 721 zostanie skompletowana pod koniec 2020 roku (prawdopodobnie wówczas zostanie otwarta Puławska BIS). Sama budowa może potrwać kolejne 3-4 lata pod warunkiem że nie będzie nieprzewidzianych niespodzianek i uda się pozyskać finansowanie na realizację inwestycji (na razie są zarezerwowane środki tylko na projekt).
TW