Prażmów musi pozostać ekologiczną i spokojną sypialnią Warszawy!
Gmina Prażmów została postawiona w bardzo trudnej sytuacji. Od wielu lat pełni funkcję zielonych płuc Warszawy. Otacza ją 68 km kw. Chojnowskiego Parku Krajobrazowego, duża ilość pól i łąk uprawnych oraz Kraina Rzeki Jeziorki. Ta piękna gmina, tworząca zieloną enklawę Warszawy może zostać zburzona przez poprowadzenie przez jej środek obwodnicy Warszawy OAW i budowę linii kolejowej nr 88.
-Rozumiem, że rozwój jest potrzebny, ale nie wyobrażam sobie takiej inwestycji na terenie mojej gminy – mówi Jan Adam Dąbek Wójt Gminy Prażmów. – Bardzo się cieszę ze wspólnego porozumienia gmin ościennych, dzięki któremu wraz z włodarzami Chynowa, Tarczyna i Góry Kalwarii możemy wyrazić nasz sprzeciw wobec planowanym inwestycjom. W Gminie Prażmów od wielu lat, konsekwentnie realizowana jest strategia rozwoju gminy w duchu Slow Village.
Mamy uchwalone studium uwarunkowań oraz plany zagospodarowania przestrzennego dla wszystkich miejscowości. Sukcesywnie uzbrajamy tereny przeznaczone pod budownictwo. W naszej gminie nie ma uciążliwego przemysłu. Wszystkie działania są spójne i mają na celu zrównoważony rozwój przy uwzględnieniu bezpieczeństwa ekologicznego.
Trwają konsultacje w sprawie przebiegu trasy kolejowej CPK, po konsultacji z zespołem urbanistyki naszej gminy oraz mieszkańcami i ekspertami, żadna z proponowanych alternatyw nie jest do zaakceptowania. Proponowane trasy przebiegu kolei wkraczają w wysoko zurbanizowane tereny gminy i burzą bezpieczeństwo mieszkańców.
Brak konkretnych decyzji w sprawie CPK i OAW powoduje stagnację i wstrzymywanie się od różnego rodzaju inwestycji. Nasza gmina przestaje się rozwija
, ponieważ wszyscy, począwszy od osób szukających bezpiecznej przystani do zamieszkania a skończywszy na inwestorach wstrzymują się z realizacją swoich planów.
Jeden z proponowanych projektów przebiegu OAW dzieli gminę na dwie części. Nasza społeczność to głównie wielopokoleniowe rodziny, które od dziada pradziada dysponują rodzinnymi gruntami. U tych osób informacje o podzieleniu ich włości przez autostradę budzą przerażenie.
– Według mnie jedyną rozsądną opcją budowy tej autostrady jest zrównanie jej z już istniejącą drogą DK-50 – mówi Wójt
Na tę chwilę nasza gmina jest dobrze skomunikowana z Warszawą, Piasecznem, Grójcem i Radomiem.
Od strony wschodniej dojazd do aglomeracji warszawskiej zapewniają Koleje Mazowieckie. Operatorem i realizatorem transportu autobusowego jest Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie oraz PKS. Od strony Łosia czekamy na otwarcie obwodnicy Warszawy tak zwanej Puławskiej BIS, która znacząco przyspieszy dojazd samochodowy do Warszawy, poprzez włączenie się do ruchu przy węźle w Rudzie.
Jesteśmy w ciągłym kontakcie z wydziałami komunikacji Urzędu Miasta w Grójcu, Piasecznie i Górze Kalwarii, dzięki czemu powstają nowe połączenia komunikacyjne zgodne z oczekiwaniami mieszkańców.
Dzięki projektowi realizowanemu przy wsparciu Wojewody Mazowieckiego w zakresie przewozów autobusowych, gimbusy kursujące na terenie Gminy Prażmów mogą przewozić również mieszkańców w bardzo atrakcyjnej cenie.
W obecnej kadencji na terenie naszej gminy funkcjonuje Bilet Metropolitalny, który upoważnia do zakupu biletu długookresowego ze zniżką w I i II strefie biletowej ZTM.
Dzięki staraniom obecnych władz Gminy posiadacze Prażmowskiej Karty Mieszkańca mogą bezpłatnie korzystać z przejazdów autobusami linii L na terenie Gminy Prażmów i Piaseczno. Są to linie L2, L5, L12, L13, L17, L19, L23, L24, L25, L32, L39, L52.
Roczny budżet gminy na utrzymanie transportu publicznego to ponad 2 miliony złotych.
– Cały czas zastanawiamy się nad nowymi udogodnieniami dla mieszkańców – mówi Wójt- przy peronach PKP zostały przygotowane utwardzone i oświetlone parkingi, współpracujemy również z Przedsiębiorstwem Komunalnym przy wdrożeniu większej ilości kursów autobusowych na terenie naszej gminy. W tej chwili uruchomiliśmy linię Uwieliny- Prażmów- Uwieliny, z myślą o starszych osobach chcących skorzystać np. z Przychodni Zdrowia lub załatwić sprawy urzędowe.
– Chodź z tyłu głowy mamy plan powstania CPK i OAW wciąż pracujemy nad optymalizacją rozwoju naszej gminy. Potrzeby są duże a budżet niewielki w porównaniu z sąsiednimi gminami. Pamiętamy jednak o nadrzędnym celu jakim jest zachowanie naturalnego środowiska i walorów przyrodniczych naszej pięknej gminy i mówimy stanowcze nie dla CPK przez Gminę Prażmów.- kwituje Jan Adam Dąbek.
Gmina Prażmów
A co to jest ten Prażmów. Po co im kolej. Po co im drogi. Tam nic nie ma. Pustka. Ktoś tam tylko mieszka.
Ja tylko się zastanawiam, kto nasłał na Polaków tych dwóch wypomadowanych krętaczy, Wilda i Horałę… Oni są za ciency w uszach na prawdziwe decyzje, to tylko pomagierzy, wykonują polecenia. Gdzie jest capo di tutti capi, bo przecież nie Kaczka, zbyt odklejony od rzeczywistości, zaplątany w polityczne intrygi. Kto zgarnie miodek, z jaką zagranicą jest powiązany? Zostawiam was z tymi pytaniami ku zbożnej refleksji. Miłych Świąt 🙂
Seba. Kolej w Prażmowie jest od 1936r Warszawa-Radom-Kraków. A kolej CPK nr 88- to tranzyt tnący Gminę na 2 części i wyburzanie dziesiątek domostw. W gminie Prażmów mieszka 12 tys mieszkańców. To zielone płuca Warszawy I na terenie tej gminy jest b duży obszar Chojnowskiego Parku Krajobrazowego.
Wlodi4, rozumiem rzeka dzieli miasto na dwie czy więcej części , ale po to wymyślono mosty. Co do lasów to chyba przesada, , Warszawa ma swoje lasy bliżej. A samoloty latające nad wami ku radiolinii Piaseczno by lądować na Okęciu nie przeszkadzają? Ilu z tych mieszkańców latało na wycieczki zagraniczne?. Jeśli paru ludzi zarobi na swoich starych domach to źle, postawią sobie nowocześniejsze, zgodne z nową doktryną europejską.