WSPÓLNE STANOWISKO CZTERECH GMIN W SPRAWIE CPK I OAW

4

Prażmów musi pozostać ekologiczną i spokojną sypialnią Warszawy!

Gmina Prażmów została postawiona w bardzo trudnej sytuacji. Od wielu lat pełni funkcję zielonych płuc Warszawy. Otacza ją 68 km kw. Chojnowskiego Parku Krajobrazowego, duża ilość pól i łąk uprawnych oraz Kraina Rzeki Jeziorki. Ta piękna gmina, tworząca zieloną enklawę Warszawy może zostać zburzona przez poprowadzenie przez jej środek obwodnicy Warszawy OAW i budowę linii kolejowej nr 88.

-Rozumiem, że rozwój jest potrzebny, ale nie wyobrażam sobie takiej inwestycji na terenie mojej gminy – mówi Jan Adam Dąbek Wójt Gminy Prażmów. – Bardzo się cieszę ze wspólnego porozumienia gmin ościennych, dzięki któremu wraz z włodarzami Chynowa, Tarczyna i Góry Kalwarii możemy wyrazić nasz sprzeciw wobec planowanym inwestycjom. W Gminie Prażmów od wielu lat, konsekwentnie realizowana jest strategia rozwoju gminy w duchu Slow Village.

Mamy uchwalone studium uwarunkowań oraz plany zagospodarowania przestrzennego dla wszystkich miejscowości. Sukcesywnie uzbrajamy tereny przeznaczone pod budownictwo. W naszej gminie nie ma uciążliwego przemysłu. Wszystkie działania są spójne i mają na celu zrównoważony rozwój przy uwzględnieniu bezpieczeństwa ekologicznego.
Trwają konsultacje w sprawie przebiegu trasy kolejowej CPK, po konsultacji z zespołem urbanistyki naszej gminy oraz mieszkańcami i ekspertami, żadna z proponowanych alternatyw nie jest do zaakceptowania. Proponowane trasy przebiegu kolei wkraczają w wysoko zurbanizowane tereny gminy i burzą bezpieczeństwo mieszkańców.
Brak konkretnych decyzji w sprawie CPK i OAW powoduje stagnację i wstrzymywanie się od różnego rodzaju inwestycji. Nasza gmina przestaje się rozwija
, ponieważ wszyscy, począwszy od osób szukających bezpiecznej przystani do zamieszkania a skończywszy na inwestorach wstrzymują się z realizacją swoich planów.
Jeden z proponowanych projektów przebiegu OAW dzieli gminę na dwie części. Nasza społeczność to głównie wielopokoleniowe rodziny, które od dziada pradziada dysponują rodzinnymi gruntami. U tych osób informacje o podzieleniu ich włości przez autostradę budzą przerażenie.

– Według mnie jedyną rozsądną opcją budowy tej autostrady jest zrównanie jej z już istniejącą drogą DK-50 – mówi Wójt
Na tę chwilę nasza gmina jest dobrze skomunikowana z Warszawą, Piasecznem, Grójcem i Radomiem.
Od strony wschodniej dojazd do aglomeracji warszawskiej zapewniają Koleje Mazowieckie. Operatorem i realizatorem transportu autobusowego jest Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie oraz PKS. Od strony Łosia czekamy na otwarcie obwodnicy Warszawy tak zwanej Puławskiej BIS, która znacząco przyspieszy dojazd samochodowy do Warszawy, poprzez włączenie się do ruchu przy węźle w Rudzie.
Jesteśmy w ciągłym kontakcie z wydziałami komunikacji Urzędu Miasta w Grójcu, Piasecznie i Górze Kalwarii, dzięki czemu powstają nowe połączenia komunikacyjne zgodne z oczekiwaniami mieszkańców.
Dzięki projektowi realizowanemu przy wsparciu Wojewody Mazowieckiego w zakresie przewozów autobusowych, gimbusy kursujące na terenie Gminy Prażmów mogą przewozić również mieszkańców w bardzo atrakcyjnej cenie.
W obecnej kadencji na terenie naszej gminy funkcjonuje Bilet Metropolitalny, który upoważnia do zakupu biletu długookresowego ze zniżką w I i II strefie biletowej ZTM.
Dzięki staraniom obecnych władz Gminy posiadacze Prażmowskiej Karty Mieszkańca mogą bezpłatnie korzystać z przejazdów autobusami linii L na terenie Gminy Prażmów i Piaseczno. Są to linie L2, L5, L12, L13, L17, L19, L23, L24, L25, L32, L39, L52.
Roczny budżet gminy na utrzymanie transportu publicznego to ponad 2 miliony złotych.
– Cały czas zastanawiamy się nad nowymi udogodnieniami dla mieszkańców – mówi Wójt- przy peronach PKP zostały przygotowane utwardzone i oświetlone parkingi, współpracujemy również z Przedsiębiorstwem Komunalnym przy wdrożeniu większej ilości kursów autobusowych na terenie naszej gminy. W tej chwili uruchomiliśmy linię Uwieliny- Prażmów- Uwieliny, z myślą o starszych osobach chcących skorzystać np. z Przychodni Zdrowia lub załatwić sprawy urzędowe.

– Chodź z tyłu głowy mamy plan powstania CPK i OAW wciąż pracujemy nad optymalizacją rozwoju naszej gminy. Potrzeby są duże a budżet niewielki w porównaniu z sąsiednimi gminami. Pamiętamy jednak o nadrzędnym celu jakim jest zachowanie naturalnego środowiska i walorów przyrodniczych naszej pięknej gminy i mówimy stanowcze nie dla CPK przez Gminę Prażmów.- kwituje Jan Adam Dąbek.

Gmina Prażmów

4 KOMENTARZE

  1. Ja tylko się zastanawiam, kto nasłał na Polaków tych dwóch wypomadowanych krętaczy, Wilda i Horałę… Oni są za ciency w uszach na prawdziwe decyzje, to tylko pomagierzy, wykonują polecenia. Gdzie jest capo di tutti capi, bo przecież nie Kaczka, zbyt odklejony od rzeczywistości, zaplątany w polityczne intrygi. Kto zgarnie miodek, z jaką zagranicą jest powiązany? Zostawiam was z tymi pytaniami ku zbożnej refleksji. Miłych Świąt 🙂

  2. Seba. Kolej w Prażmowie jest od 1936r Warszawa-Radom-Kraków. A kolej CPK nr 88- to tranzyt tnący Gminę na 2 części i wyburzanie dziesiątek domostw. W gminie Prażmów mieszka 12 tys mieszkańców. To zielone płuca Warszawy I na terenie tej gminy jest b duży obszar Chojnowskiego Parku Krajobrazowego.

  3. Wlodi4, rozumiem rzeka dzieli miasto na dwie czy więcej części , ale po to wymyślono mosty. Co do lasów to chyba przesada, , Warszawa ma swoje lasy bliżej. A samoloty latające nad wami ku radiolinii Piaseczno by lądować na Okęciu nie przeszkadzają? Ilu z tych mieszkańców latało na wycieczki zagraniczne?. Jeśli paru ludzi zarobi na swoich starych domach to źle, postawią sobie nowocześniejsze, zgodne z nową doktryną europejską.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź komentarz !
Podaj swoje Imię