PIASECZNO/GÓRA KALWARIA Wczoraj mazowiecki przewoźnik kolejowy podpisał w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju umowy na dofinansowanie zakupu 71 nowoczesnych pociągów informując, że 15 z nich obsłuży trasę z Góry Kalwarii do lotniska Modlin
Kontrakt na zakup pociągów Flirt najnowszej generacji, na który Koleje Mazowieckie zdobyły unijne dofinansowanie, jest jednym z największych w historii naszego kraju. Zespoły trakcyjne wyprodukuje i dostarczy siedlecka firma Stadler. Pierwsze pojazdy wyjadą na tory w ciągu dwóch lat. Kolejne będą dostarczane w transzach do 2022 roku. Nowe pociągi będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej czy bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą osiągały prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, platformę dla osób niepełnosprawnych, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety
z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED.
– W ciągu dwóch lat zobaczymy efekty dzisiejszych umów. Ten tabor, w połączeniu z inwestycjami infrastrukturalnymi, znacząco wpłynie na komfort podróży po Mazowszu – powiedział w trakcie wydarzenia w ministerstwie Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Wśród projektów, których dotyczą umowy, znalazł się także zatytułowany następująco: „Zakup 15 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, które będą obsługiwały trasę pomiędzy Górą Kalwarią, Czachówkiem, Warszawą i Modlinem”.
Takiego bezpośredniego połączenia jeszcze nie ma, ale jak informuje Donata Nowakowska, rzeczniczka prasowa Kolei Mazowieckich, jego uruchomienie jest planowane po wybudowaniu brakujących odcinków torów. Obecnie pociągi Kolei Mazowieckich dojeżdżają do stacji PKP Modlin, ale jest ona oddalona od lotniska, z którego starują tanie linie lotnicze, o około 5 km (trzeba się przesiadać do autobusu). PKP Polskie Linie Kolejowe pracują jednak nad tym, aby w ciągu 3-4 lat pasażerowie mogli wysiadać przy samym terminalu. W ten sposób pociągi z lotniska Modlin (które obsłużyło w ubiegłym roku 3 mln pasażerów) mogłoby m.in. dojeżdżać do lotniska Chopina na Okęciu w ciągu 40 minut (obecnie, z przesiadkami trwa to 1,5 godziny).