PIASECZNO W dniu 27 października Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piasecznie przystąpił do Programu Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej „Wspieraj Seniora”.
Celem programu jest zapewnienie usługi wsparcia Seniorów w wieku 70 lat i więcej, którzy w obowiązującym stanie epidemii zdecydują się na pozostanie w domu i nie mogą liczyć na wsparcie rodziny, sąsiadów czy znajomych. Usługa wsparcia będzie polegała w szczególności na dostarczeniu tym osobom zakupów obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze oraz środki higieny osobistej.
Koszty zakupów i posiłków pokrywa Senior
Realizacja usługi wsparcia w postaci dostarczenia zakupów nie przysługuje osobie, która korzysta już z usług opiekuńczych, bądź specjalistycznych usług opiekuńczych.
Pozostali Seniorzy w wieku 70 lat i więcej, którzy w odpowiedzi na apel nie opuszczają mieszkania, a nie mają żadnego innego wsparcia mogą zadzwonić na ogólnopolską infolinię uruchomioną w ramach programu Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów.
Jak się skontaktować
Osoba przyjmująca zgłoszenie na Infolinii pod numerem 22 505 11 11 przekaże prośbę o pomoc do lokalnego Ośrodka Pomocy Społecznej przez system Centralnej Aplikacji Statystycznej. Następnie pracownik ośrodka skontaktuje się telefonicznie z Seniorem, zweryfikuje zgłoszenie i ustali usługę wsparcia, która będzie polegać w szczególności na dostarczeniu zakupów, zgodnie ze wskazanym zakresem, obejmujących artykuły podstawowej potrzeby czy dostarczenie posiłków.
Dotychczas ośrodek udzielił wsparcia 16 osobom. Pomoc w obsłudze programu zadeklarowali też wolontariusze.
Szczególne podziękowania
– Dziękujemy wszystkim zgłoszonym wolontariuszom za chęć wsparcia Seniorów a także pracownikom Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – składa podziękowania Hanna Kułakowska-Michalak, I Zastępca Burmistrza. Wśród wolontariuszy są radni gminy Piaseczno, którzy już w piątek zgłosili swoją gotowość pomocy, a także harcerze z hufca ZHP w Piasecznie pod przewodnictwem Pani Katarzyny Walendziak oraz inni mieszkańcy naszej gminy – dodaje pani wiceburmistrz.
– Chciałabym jeszcze raz podziękować Dyrekcji i Pracownikom Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za dotychczasowe działania związane z pandemią. Od marca wykonują oni dodatkowe zadania polegające na obsłudze mieszkańców przebywających na kwarantannie, izolacji, pomocy Seniorom, pozyskiwanie żywności i wspaniale się z tych zadań wywiązują –podkreśla Hanna Kułakowska-Michalak.
Strona informacyjna dla seniorów: www.senior.gov.pl.
Ręce i nogi opadają, jak się czyta o takich pomysłach.
Ogólnopolska infolinia… osoba przyjmująca zgłoszenie na infolinii przekaże prośbę o pomoc do lokalnego Ośrodka Pomocy Społecznej przez system Centralnej Aplikacji Statystycznej… następnie pracownik ośrodka skontaktuje się telefonicznie z Seniorem, zweryfikuje zgłoszenie i ustali usługę wsparcia…
Bardziej już się tego skomplikować, zbiurokratyzować i scentralizować nie dało?
Ogólnopolska infolinia szybko się totalnie zatka, system CAS „padnie” i z tego wielce skomplikowanego przedsięwzięcia zostanie „ch.., dupa i kamieni kupa”.
Tymczasem każda gmina ma bazę danych swoich mieszkańców wraz z ich peselami i adresami. Dla gminnego informatyka nie powinno być żadnym problemem „wyraportowanie” z tej bazy danych tych seniorów, którzy nie mieszkają pod tymi samymi adresami, co inni, młodsi członkowie ich rodzin. I do takich seniorów można szybko dostarczyć ulotki z odpowiednią informacją i „namiarami” na lokalny OPS.
Podejrzewam, że taki system byłby w praktyce znacznie skuteczniejszy, niż pomysły pani Maląg. Tyle, że ministerstwo potem nie miałoby się czym chwalić.