Chcesz wrócić do pracy, ale nie wiesz pod czyją opieką oddać swoją ukochaną pociechę? Dla wielu rodziców to trudna decyzja, choć rozwiązań jest kilka. Zdaniem specjalistów wszechstronny rozwój oraz bogatą gamę zajęć zapewni przedszkole
Przedszkole to najczęściej wybierana przez rodziców opcja. Daje ona pewność, że dzieckiem zajmie się wykwalifikowana kadra, która odpowiednio zorganizuje maluchom czas. W opinii specjalistów uczęszczanie do przedszkola ułatwia dziecku start w szkole – łatwiej jest mu dostosować się do sytuacji, które już zna, czy chociażby nawiązać kontakt z rówieśnikami.
Można poznać predyspozycje
W przedszkolu maluchy zaczynają uczyć się życia wśród społeczności. To tu usamodzielniają się, poznają zasady, których pod okiem niani może zabraknąć. To główne przewagi tego typu placówek.
Ponadto dziecko, które poślemy do przedszkola, będzie lepiej przygotowane do edukacji na dalszych etapach. W placówkach nauki przedszkolnej, zgodnie z wytycznymi ministerstwa edukacji, realizowanych jest szereg zajęć. Podczas nich dziecko może wszystkiego dotknąć, spróbować, a rodzice poznają dzięki temu jego predyspozycje.
Placówki oferują np. edukacje matematyczną, zdrowotną, ekologiczną, kształtują też gotowość do czytania i pisania, a także uczy dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
Przedszkola publiczne coraz częściej organizują różnego rodzaju zajęcia dodatkowe, a ich wachlarz z roku na rok jest bogatszy. Rodzice mogą wybrać dla swoich pociech naukę angielskiego, tańca, logorytmiki, gimnastyki, plastyki, a nawet judo. Dodatkowe atrakcje to koncerty, teatrzyki, festyny rodzinne, czy olimpiady sportowe. Zdaniem ekspertów, nawet najukochańsza babcia czy najbardziej wykwalifikowana opiekunka nie przekaże takiej wartości edukacyjnej, jak przedszkole.
Niania zostanie dłużej
Niania ma jednak pewne przewagi nad przedszkolem czy żłobkiem. Instytucje te działają bowiem w określonych ramach czasowych. W sytuacji awaryjnej, kiedy nie możemy dojechać do naszej pociechy na czas, zapewne opiekunka zostanie z dzieckiem dłużej. To ogromny plus zwłaszcza dla osób, które mają nienormowany czas pracy. Ponadto niania może ugotować maluchowi to, co lubi najbardziej, w szczególności stanie się tak, gdy mowa o babci. W przedszkolu większego wyboru żywieniowego nie ma.
Przebywając w domu maluch jest zdecydowanie mniej narażony na choroby, choć zdaniem wielu, to właśnie dzięki kontaktowi z innymi dziećmi w przedszkolu nabywa odporności.
Dobroć babć i ich niezawodność to jedno, w dodatku za swoją pracę nie pobierają one wynagrodzenia. Opieka nad wnukiem niesie jednak ze sobą pewne ryzyko – często dziecko traktowane jest jak pępek świata, przez co nie nabywa szerszych umiejętności społecznych.
Decyzja o zatrudnieniu opiekunki to wcale niełatwy wybór, i nie chodzi tylko o kwestię wysokich kosztów. Zdarzają się bowiem przypadki nieuczciwości (kradzieże), nienależytej opieki, a nawet przemocy wobec dzieci. Dlatego też niani najlepiej szukać z polecenia, wśród rodziny lub znajomych, a najlepszym rozwiązaniem jest „zatrudnienie” wspomnianej babci, choć nie każdy ma taką możliwość.
Jeżeli już zdecydujemy się na posłanie dziecka do przedszkola, o tym, czy będzie ono publiczne czy nie, również zazwyczaj decyduje zasobność naszego portfela
Z ochronek do przedszkoli
Przedszkola rozwinęły się z dawnych ochronek, które były instytucjami filantropijnymi, o charakterze opiekuńczym, przeznaczonymi głównie dla ubogich dzieci, ich praca miała charakter misji religijnych lub społecznych (pierwsze powstały w końcu XVIII wieku we Francji).
Pierwsze przedszkole założył Friedrich Fröbel (1782–1852) – pierwszy teoretyk wychowania przedszkolnego. Przedszkola nazywał „Kindergarten” – ogrodami dziecięcymi.
W poł. XIX wieku rozwinął się w Europie ruch tzw. ogródków dziecięcych, zwanych też freblówkami. Stanowiły one prototyp przedszkoli. Za główny cel stawiały sobie działalność wychowawczą i kształcącą, miały pielęgnować (rozwijać, kształcić) tak, jak ogrodnik pielęgnuje rośliny (stąd nazwa), stosując odpowiednie metody. Dalszy rozwój pedagogiki okresu przedszkolnego jest związany głównie z dokonaniami O. Decroly’ego i Marii Montessori – twórczyni metody wychowania przedszkolnego opartej na koncepcjach naturalistycznych.
W Polsce pierwsze ochronki zaczęto zakładać w latach 30. XIX wieku Pierwsze przedszkole w Polsce założone zostało w 1836 roku w Warszawie. W XX wieku rozpoczął się proces upowszechniania wychowania przedszkolnego, a obecnie w wielu krajach jest pierwszym, obowiązkowym etapem zintegrowanego systemu oświatowego.
Anna Żuber