Kto choć raz w życiu wybierał się poza granice Unii Europejskiej, ten wie, jak ważnym dokumentem jest paszport. Złożenie wniosku paszportowego zawsze wiąże się z odwiedzinami w którymś z wyznaczonych do tego punktów. Rozwój technologiczny oraz fakt, że internet stał się podstawowym kanałem komunikacji i świadczenia usług, spowodowały jednak, że proces ten stał się o wiele prostszy.
Wraz z ustawą o dokumentach paszportowych z 27 stycznia 2022 roku wprowadzono szereg zmian wpływających na rozwój informatyzacji systemu wyrabiania paszportów. Choć pojawiały się liczne spekulacje dotyczące ewentualnej możliwości przeprowadzenia całego procesu przez Internet, to musimy poczekać na taką możliwość – obecnie nie da się jeszcze załatwić wszystkich formalności bez wychodzenia z domu.
Rejestracja przez internet
Ustawa ze stycznia 2022 r. ubiegłego roku znacząco ułatwiła sam proces rejestracji wniosku paszportowe. Terenowy punkt paszportowy zlokalizowany w Starostwie Powiatowym w Piasecznie wyposażony jest w urządzenie, które pobiera podpisy bez fizycznego udziału urzędników. Ponadto osoby zainteresowane wyrobieniem dokumentu paszportowego nie muszą już wypełniać fizycznych wniosków na miejscu w urzędzie w Piasecznie i mogą to zrobić w dużo wygodniejszy sposób za pośrednictwem strony internetowej. Proces rejestracji online jest również dostępny w przypadku paszportów wyrabianych przez rodziców bądź opiekunów prawnych dla dzieci.
W myśl ustawy wprowadzonej, 30 września 2022 roku obniżony został wiek dzieci (z lat 13 na 12), dla których wyrabia się paszport z 10-letnim okresem ważności. Wszyscy opiekunowie mają również od tego momentu możliwość złożenia wniosku online dotyczącego paszportu tymczasowego albo biometrycznego dla dzieci poniżej 12. roku życia
Co można załatwić online?
Dostęp do systemu elektronicznego znacząco ułatwił samą rejestrację, ale wpłynął również na kilka innych aspektów. Dzięki niemu wnioskodawcy mają bowiem wygodny wgląd w informacje o statusie procedury i mogą na własną rękę sprawdzić, czy dokument jest już gotowy do odebrania. Do załatwienia wszystkich formalności online wymagany jest Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny.
Paszport zgubiony lub zniszczony – czy można to zgłosić online?
Zdarza się, że paszport ulega zniszczeniu, zostanie zgubiony lub skradziony i również w taką sytuację można zgłosić online – dokonując zawiadomienia przez Profil Zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Proces ten powoduje, że aktualny dokument paszportowy zostanie unieważniony.
Wizyta w urzędzie
Po skutecznym przeprowadzeniu rejestracji elektronicznej należy osobiście stawić się w urzędzie w Piasecznie w wyznaczonym terminie z dowodem osobistym i z dwoma odpowiednio wykonanymi zdjęciami paszportowymi. Osoby poniżej 18. roku życia muszą pojawić się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego.
Rejestracja wygodna jak nigdy wcześniej
Proces rejestracji online to ewidentnie znaczące udogodnienie. Dzięki takiej możliwości możesz umówić wizytę w urzędzie na konkretny dzień oraz godzinę za pośrednictwem komputera czy smartfonu. W ten sposób znika konieczność spędzania dodatkowych godzin na ewentualne oczekiwanie na swoją kolej w urzędzie w Piasecznie. Umówienie się na z góry określony termin ułatwia również planowanie wycieczki, na którą wybierasz się z dzieckiem. Jeśli z myślą o wyjeździe zamierzasz kupić mu gadżet, np. smartband, ranking tego rodzaju urządzeń znajdziesz na stronie https://komorkomat.pl/jaki-smartband-dla-dziecka-ranking/.