PIASECZNO PKP Polskie Linie Kolejowe ujawniły kolejne szczegóły modernizacji największej stacji kolejowej w Polsce pod względem ruchu pasażerskiego. Dla mieszkańców powiatu piaseczyńskiego ważne jest to, że od drugiej połowy 2022 szybkimi pociągami dotrą do dogodnego punktu przesiadkowego
Nowa, przebudowana Warszawa Zachodnia ma być funkcjonalnym, pozbawionym barier architektonicznych węzłem komunikacyjnym. Stacja będzie miała całkowicie zadaszone perony, podziemną przestrzeń pasażerską na poziomie -1 oraz przystanek tramwajowy na poziomie -2. PKP PLK S.A. i Tramwaje Warszawskie niedawno podpisały porozumienie w sprawie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego Warszawa Zachodnia. Wspólna realizacja inwestycji obejmie budowę podziemnego przystanku tramwajowego oraz wykonanie konstrukcji dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją. Przystanek będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa. Prace zakończą się w II połowie 2022 r.
Na stacji Warszawa Zachodnia powstaną nowe perony, a na każdym będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Całkowicie zmieni się przejście podziemne. Będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Świetliki umieszczone w konstrukcji peronów zapewnią naturalne światło.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w realizacji inwestycji uwzględniają potrzebę dogodnych połączeń kolei z komunikacją miejską. Nowa Warszawa Zachodnia zwiększy komfort podróżnych przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych, przesiadających się do autobusów i tramwajów. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów oraz dogodnego dostępu do transportu miejskiego – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK S.A.
Warszawa Zachodnia obsługuje około 1000 pociągów na dobę i będzie dostosowana do rosnącego zainteresowania pasażerów. Stworzone zostaną nowe możliwości połączeń Szybką Koleją Miejską na linii Piaseczno – Legionowo. Dzięki połączeniu linii kolejowej ze Służewca, Lotniska Chopina i Piaseczna z linią kolejową w stronę Warszawy Gdańskiej, po zachodniej stronie Warszawy powstanie dogodny przejazd północ – południe. Pociągi z Piaseczna wjeżdżające na linię obwodową przetną się z dwiema liniami metra i liniami tramwajowymi. Część pociągów z Piaseczna zakończy bieg na stacji Warszawa Główna, która ma być na to przygotowana w 2021 roku.
Trwa projektowanie przebudowy stacji. Planowany termin zakończenia prac to pierwsza połowa 2019 r. W drugiej połowie 2019 r. przewiduje się rozpoczęcie robót budowlanych. Zakończenie inwestycji założono na drugą połowę 2022 r.
Wizualizacje: PKP PLK SA
Tak, tak, bo akurat teraz wszystkie SKM’ki muszą jeździć na lotnisko… Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Przecież nie może być tak, że mieszkańcy Piaseczna dojeżdżaliby na Służewiec na 20-minutowych biletach ZTM – byłoby za tanio. W między czasie, do tego 2022 podniosą jeszcze pewnie ceny biletów, a Gmina Piaseczno jeszcze bardziej będzie się szczyciła tym ile zaoszczędziła na komunikacji – de facto na mieszkańcach.
Proszę, trochę rzetelności. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że nie Warszawa Zachodnia, ale Warszawa Śródmieście jest największą w Polsce, pod względem obsłużonych pasażerów (w 2017 roku skorzystało z niej 19,4 mln pasażerów) stacji kolejowych. Zachodnia jest 7 (siódma).
Nie chcę odsyłać do raportu UTK i dlatego podaję link BI:
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/najwieksze-stacje-kolejowe-w-polsce-liczba-pasazerow-w-2017-roku/nz4heg7
To są dane z 2017 roku. W tym roku PLK twierdzi, że „Warszawa Zachodnia to największa stacja kolejowa w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego.”
https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/warszawa-zachodnia-stanie-sie-nowoczesnym-wezlem-przesiadkowym-3823/