PIASECZNO Przychodnie na naszym terenie apelują do pacjentów, aby bez potrzeby nie umawiali się na wizyty, tylko korzystali z tele bądź wideoporad. Część zabiegów i badań, które nie mają wpływu na stan zdrowia pacjentów, odwołano
Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego w Piasecznie, który zawiaduje na naszym terenie pięcioma przychodniami (Piaseczno, Gołków, Głosków, Złotokłos, Zalesie Górne) apeluje do pacjentów, aby korzystali z teleporad (na stronie internetowej przychodni podany jest kontakt do lekarza dyżurującego), prosząc o ograniczenie wizyt w przychodniach do koniecznych i uzasadnionych medycznie.
– Lekarz internista pyta przez telefon o powód wizyty i w razie potrzeby wystawia receptę – instruuje Marta Dorociak-Burza, dyrektor przychodni. – Jeśli pacjentowi dolega coś poważniejszego, jest on zapraszany do naszej placówki na badania.
Przez telefon porad udziela również lekarz ginekolog. Badania KTG, w razie potrzeby, wykonywane są w domach pacjentek będących w ciąży przez pielęgniarkę, a ich wynik konsultuje potem lekarz. Od czwartku nieczynna będzie poradnia dzieci zdrowych. Dzieci chore najpierw telefonicznie są konsultowane z pediatrą, a dopiero potem – jeśli jest taka potrzeba – są zapraszane do przychodni. Okresowe szczepienia, które nie są konieczne do wykonania, będą przekładane. Obecnie drzwi do przychodni przy ulicy Fabrycznej w centrum miasta są zamknięte. Wejść do środka można dopiero po telefonicznym skontaktowaniu się z rejestracją.
– Jeśli po teleporadzie zajdzie konieczność przeprowadzenia dalszych badań, to jest to robione przy zachowaniu wszystkich możliwych środków ostrożności – mówi Marta Dorociak-Burza. – Wszystkie ograniczenia zostały wprowadzone z myślą o osobach starszych, które przeważają wśród naszych pacjentów, oraz personelu przychodni. Chodzi o to, aby zapewnić wszystkim maksymalne bezpieczeństwo.
W przychodni przy szpitalu odwołano gastroskopię
W specjalistycznej przychodni działającej przy szpitalu św. Anny w Piasecznie również wprowadzono stan wyjątkowy, związany z zagrożeniem koronawirusem.
– Zawiesiliśmy rehabilitację, z której korzystali głównie starsi pacjenci i odwołaliśmy gastroskopię osobom, które chciały wykonać ją kontrolnie lub profilaktycznie – informuje Ewelina Górska-Wojton, kierownik przychodni. – Jeśli ktoś ma wskazania onkologiczne, gastroskopia będzie wykonywana z zachowaniem wszelkich środków ostrożności. Namawiamy pacjentów do wideokonsultacji i teleporad. Takie wirtualne konsultacje realizowane są m.in. przez lekarzy urologów, kardiologów, psychologów czy diabetologów. Mogą korzystać z nich wszyscy pacjenci, którzy nie wymagają badań diagnostycznych.
Osoby umówione wcześniej na usg, echo serca czy ekg są przyjmowane na badania pod warunkiem, że nie mają gorączki oraz innych objawów mogących świadczyć o podejrzeniu choroby (wcześniej muszą wypełnić ankietę).
– Jak tylko sytuacja się ustabilizuje, wrócimy do normalnego trybu pracy, w tym wykonywania zaległych badań endoskopowych – zapewnia Ewelina Górska-Wojton.
Inne ośrodki również zachęcają do telekonsultacji
W Centrum Medycznym Puławska również została uruchomiona kilka dni temu usługa telekonsultacji. W jej ramach pacjent otrzymuje poradę medyczną, diagnozę, zalecenia, w razie potrzeby także e-receptę, zwolnienie lekarskie bądź skierowanie na dalsze badania. W samej przychodni wprowadzono dodatkowe środki ostrożności, m.in. zwiększając odległość między pacjentami a rejestracją.
Grupa Luxmed prosi pacjentów, aby nie umawiali wizyty w placówce, tylko robili to mailowo lub telefonicznie. Czasowo zmieniono też działanie punktu pobrań. Badania laboratoryjne realizowane są tylko w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta (nie dotyczy to kobiet w ciąży). Lekarze 25 specjalizacji dostępni są przez telefon, udzielając porad, ale także wystawiając zwolnienia i recepty.
– Jeśli nie jest to konieczne, przełóżmy wizytę w placówce – apeluje do pacjentów Luxmed na swojej stronie internetowej. – Ograniczmy kontakty do minimum, korzystając z konsultacji telefonicznych.
TW
Rozumiem, że dla wielu konsultacje przez telefon to nowość. Ja jednak korzystam z tej usługi w ramach pakietu medycznego, który wykupiłam na platformie medipakiet. Ale jak wiadomo trzeba się dostosować do sytuacji.
Przy tym co się dzieje, konsultacje telefoniczne mogą uratować życie. Ja tez mam Medipakiet i uważam, że to był dobry wybór.
Nie ma sensu przeciążać służby zdrowia, jesli nie ma realnej potrzeba na pojscie do lekarza osobiscie, to nie ma co tego robic. Też uważam, że kosultacja telefoniczna jesli dobrze poprowadzona to może być bardzo pomocna, korzystałam i w Medipakiecie i w Luxmedzie.
Nie dla każdego może być to satysfakcjonujące rozwiązanie, ale to też zależy od ubezpieczyciela i jego standardu usług. Ktos poleca jakis dobry pakiet medyczny?
Wyżej wspomniany Medipakiet to bardzo dobre rozwiązanie (u mnie się sprawdziło). Brak czekania w długich kolejkach, dostęp do wielu badań. Poczytaj sobie o tym i pomyśl.
Dobrze słyszeć że jest jakas firma na rynku z której ludzie faktycznie chętnie korzystają i polecają. Zainteresuję się Medipakietem w takim razie.