PIASECZNO Ruszyły konsultacje społeczne w sprawie zmian oferty transportu publicznego w północno-zachodniej części gminy. Dotycząc one przede wszystkim linii 727. Rozważane są trzy warianty jej przebiegu. Swoje zdanie dotyczące przedstawionych propozycji mieszkańcy mogą wyrazić do 20 października
O planach dotyczących zmiany przebiegu tej linii mówiło się już rok temu. Zasadniczo w grę wchodziły wówczas dwa rozwiązania: albo pozostawienie linii w obecnym kształcie, co wiązało się z rzadszym kursowaniem autobusów, albo skrócenie jej z Głoskowa do Piaseczna (dziś autobus dojeżdża do metra Wilanowska). W drugim wariancie 727 kursowałby częściej, a podróżni w Piasecznie mogliby przesiąść się z niego w 709. Miały odbyć się nawet konsultacje społeczne poświęcone temu zagadnieniu, ale koniec końców do nich nie doszło, bo mieszkańcy chcieli wypowiedzieć się na temat autobusu w nieco szerszej formule. Teraz im to umożliwiono.
Gmina przygotowała specjalną broszurę informacyjna dotyczącą zarówno uwarunkowań samej linii, jak i możliwych wariantów jej modyfikacji. 727 to jedna z najdłuższych linii w całej aglomeracji warszawskiej, co wiąże się z różnego rodzaju niedogodnościami (przede wszystkim dla podróżnych). Podstawowa to częste opóźnienia wynikające właśnie z długości trasy i jej nieprzewidywalności. Powoduje to trudności w przesiadaniu się w inne autobusy. Następna kwestia jest taka, że rozkłady 727 oraz linii L2 i L12 nakładają się na siebie, a linie 709 i 727 dublują na odcinku z Piaseczna do Warszawy. Autorzy broszury stoją na stanowisku, że autobusem 727 na całej długości trasy podróżuje też niewielu pasażerów, a przejazd na niektórych odcinkach odbywa się tylko w jednym kierunku.
Linię 727 obsługują obecnie cztery autobusy przegubowe, które jeżdżą średnio co 40 minut. Gminie zależy na poprawie dostępności transportu publicznego dla mieszkańców Woli Gołkowskiej, Gołkowa, Robercina, Kuleszówki, Antoninowa, Mieszkowa, podniesieniu bezpieczeństwa przy szkole w Głoskowie czy optymalizacji kosztów transportu (za każdy przejechany przez autobusy kilometr gmina płaci określoną stawkę ZTM-owi). Dlatego zaproponowano trzy możliwe rozwiązania. Pierwsze zakłada pozostawienie linii 727 w obecnym kształcie, co jednak czyni niemożliwym przebudowę skrzyżowania ul. Millenium ze Szkolną w Głoskowie. Druga opcja to przebudowanie tego skrzyżowania i zmiana trasy autobusu. W tym wariancie linię 727 można by skrócił do obszaru Antoninów-Piaseczno, zastępując tabor autobusami 12-metrowymi. Linię mogłyby wówczas obsługiwać trzy autobusy. Czwarty można by dołączyć do floty linii 709 w ramach rekompensaty za utratę przejazdów na linii z Piaseczna do Warszawy. Trzeci wariant przewiduje zastąpienie linii 727, jeżdżącej (patrz: drugi wariant) między Antoninowem, a Piasecznem nową linią „L” (posiadacze Piaseczyńskiej Karty Mieszkańca mogliby korzystać z niej bezpłatnie). Takie rozwiązanie oznaczałoby też spore oszczędności dla gminy, która dziś dopłaca do linii 727 ponad 920 tys. zł rocznie.
Swoje uwagi dotyczące zaproponowanych rozwiązań można zgłaszać do 20 października na adres [email protected].
TW