KONSTANCIN-JEZIORNA PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej +. Wśród 79 zgłoszonych propozycji spełniających kryteria i cele programu znalazł się projekt rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna
Dzięki realizacji Programu Kolej Plus, będącego pod egidą Ministerstwa Infrastruktury, możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Głównym celem Programu jest uzyskanie lub usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. z miastami wojewódzkim.
– Efekty naboru wniosków i ich ocena w pierwszym etapie programu Kolei Plus pokazują, jak ważna jest dzisiaj kolej dla polskich samorządów – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. – Przez wiele lat likwidowano w Polsce połączenia kolejowe. Ten czas się definitywnie skończył przed pięcioma laty. Dzięki działaniom rządu Prawa i Sprawiedliwości do takich stacji jak np. Radzyń Podlaski, Lubartów, Lubin, Darłowo i Medyka po latach zawitały pociągi. Przywracamy kolejne połączenia, zwiększa się liczba stacji, na których zatrzymują się pociągi. Wszystko to pokazuje, że działając wspólnie możemy zwalczyć wykluczenie komunikacyjne w polskich regionach
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do Programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80%) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do II etapu. W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.
– W ciągu 12 miesięcy Województwo Mazowieckie, które jest dysponentem projektu, powinno przygotować koncepcję – informuje radny powiatowy Sergiusz Muszyński, który od lat zabiega o połączenie kolejowe gminy Konstancin-Jeziorna z Warszawą. – Pozwoli ona na uzyskanie rządowego dofinansowania w wysokości do 85 proc. wartości inwestycji. Zgodnie z planem, linia powinna powstać do 2028 r
Pomysł wykorzystania torów siekierkowskich do komunikacji publicznej pojawił się już wiele lat temu. Temat często wracał przed wyborami samorządowymi. Jesienią 2010 i 2014 roku zorganizowano nawet próbne przejazdy pasażerskie na trasie Warszawa-Konstancin-Jeziorna, wykorzystując do tego specjalny szynobus. Podoby przejazd odbył się w 2018 roku – wówczas wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel poinformował, że modernizacja linii siekierkowskiej została wpisana do programu Kolej +.
Dotąd linia siekierkowska nigdy nie była wykorzystywana do przewozów pasażerskich. Żeby szynobusy mogły nią kursować, trzeba przebudować tory, zbudować na nich tzw. mijanki, a także od podstaw stworzyć stacje kolejowe, perony i parkingi. Rząd Prawa i Sprawiedliwości zadeklarował chęć zrealizowania tej inwestycji. Czy ostatecznie uda się zrealizować tę inwestycję?
– Czas pokazuje, że moje starania, mimo szyderstw oponentów, przynoszą efekty – uważa radny Sergiusz Muszyński. – Jestem w stałym kontakcie z odpowiedzialnym za kolej wiceministrem Andrzejem Bittelem i z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że sprawa idzie w dobrym kierunku.
Adam Braciszewski
Niemożliwe staje się możliwe. Brawo!
No i coż jak zwykle nic nie wyszlo …
Poza coroczną próbą ogrzania się p. Sergiusza M. przy tym temacie jest jeszcze ekonomia. Chyba autobus na Kabaty do metra jest po prostu szybszy i tańszy.