O gruntownej modernizacji dworca kolejowego w Koninie mówiło się od wielu lat. Dziś przy ulicy Kolejowej, w miejscu dawnego PRL-owskiego dworca z lat 70., stoi funkcjonalny kompleks o powierzchni 5,5 tys. m², który łączy funkcje komunikacyjne z przestrzenią komercyjną. Nowoczesny obiekt służy nie tylko podróżnym, ale również mieszkańcom i całkowicie zmienił oblicze centrum miasta.
W Olsztynie zainwestowano prawie 662 miliony złotych w budowę nowego dworca i przyległej infrastruktury. Efekt? Imponujący budynek nawiązujący kształtem do żagla, z przeszkloną elewacją i wyraźnym podziałem na strefy funkcjonalne. Z poziomu podziemia podróżni mają dostęp do kas, toalet i przestrzeni wypoczynkowej. Parter to przestronny hol ze strefą dla rodzin z dziećmi, a piętro zajmują biura i lokale handlowe. Dworzec kolejowy w Olsztynie został zbudowany zgodnie z zasadami zrównoważonego budownictwa. Na dachu umieszczono instalację fotowoltaiczną, a wewnątrz obiektu – wentylację z odzyskiem ciepła. Poprzedni dworzec, choć w czasach swojej świetności był synonimem nowoczesności, w latach 90. ubiegłego wieku zaczął ulegać stopniowej degradacji i przestał spełniać zmieniające się standardy.
Nowy dworzec w Koluszkach jest niskoemisyjny i energooszczędny oraz przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Choć dzisiejszy budynek nie przypomina dawnego gmachu, to subtelnym odniesieniem do przeszłości jest grafika naklejona na szybach z wizerunkiem starego dworca. Minimalistyczna bryła, elewacja z betonu architektonicznego i czerwonej cegły, funkcjonalna poczekalnia oraz nowoczesne systemy monitoringu to odpowiedź na rosnące potrzeby współczesnych podróżnych.
Tarnowski dworzec kolejowy to doskonały przykład na to, że zabytkowa architektura może łączyć walory estetyczne z funkcjonalnością i stać się atrakcją turystyczną. Budynek, którego modernizacja zakończyła się w 2010 roku, przeszedł imponującą przemianę. Zachowano oryginalne detale architektoniczne, przywracając blask jednemu z najpiękniejszych dworców kolejowych w Polsce. Stacja zyskała nowe perony, windy oraz przejścia podziemne. W 2019 roku obiekt zdobył tytuł „Dworzec Roku”, pokonując m.in. Warszawę Centralną i Kraków Główny. Dziś dworzec PKP Tarnów to nie tylko ważny węzeł komunikacyjny, ale również wizytówka i symbol miasta.
Dzięki nowoczesnym projektom i przemyślanym rozwiązaniom architektonicznym dworce stają się reprezentacyjną częścią miejskiego krajobrazu, a sama kolej – realną alternatywą dla transportu samochodowego.
Nowoczesne stacje są projektowane tak, aby pasażerowie mogli spędzić w nich przyjemnie czas, zjeść posiłek, skorzystać z czystej toalety, a w razie potrzeby – schronić się przed deszczem lub zimnem. Nowe obiekty są również w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a bezpieczeństwo podróżnych zwiększają systemy monitoringu.
Nowa rzeczywistość na kolei to także zmiany w sposobie planowania podróży i zakupu biletów. Nie trzeba już stać w długich kolejkach do kasy. Z pomocą przychodzi aplikacja EuroPodróże – niezastąpiony partner każdej podróży. Umożliwia szybki zakup biletów na połączenia krajowe i międzynarodowe, porównuje oferty różnych przewoźników i pozwala zarezerwować miejsce w zaledwie kilka sekund. Aplikacja oferuje przejrzysty interfejs oraz wygodne opcje płatności mobilnych, dzięki czemu planowanie podróży staje się nie tylko łatwe, ale i przyjemne.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz