Dowódca pułku urodził się w Jazgarzewie
236. Ochotniczy Pułku Piechoty im. Weteranów Powstania Styczniowego najpierw stacjonował na Pradze, a potem, po dwumiesięcznym szkoleniu, 13 sierpnia 1920 roku wyruszył na front. Niestety, następnej nocy zmarł na zawał serca dowódca jednostki. Zastąpił go podporucznik Mieczysław Słowikowski.
- Mimo że pułk składał się głównie ze studentów, uczniów i harcerzy, dzielnie walczył pod Ossowem, przyczyniając się do zwycięstwa w całej Bitwie Warszawskiej - mówi Aleksander Oktaba z Grupy Historyczno-Edukacyjnej "Szare Szeregi ". Z terenem Piaseczna wiąże się postać dowódcy pułku. Mieczysław Słowikowski urodził się w lutym 1896 roku w Jazgarzewie i został ochrzczony w miejscowym kościele. W 1936 roku awansował na stopień majora. Podczas II wojny światowej służył w II Oddziale Sztabu Generalnego w Kijowie. W październiku 1939 roku emigrował do Francji. Potem służył w Szkocji, gdzie awansował na stopień pułkownika, a potem generała. W PRL-u został uznany za zdrajcę i skazany na karę śmierci. Do Polski już nie wrócił, zmarł w Londynie 29 lipca 1989 roku.
- Bez wątpienia generał Słowikowski jest naszym lokalnym bohaterem i zasługuje na pamięć oraz uznanie - uważa Zbigniew Rowiński kierujący grupą "Szare Szeregi ".
- Zabiegamy o upamiętnienie go obeliskiem i tablicą. Jednak na razie zaprezentujemy sztandar pułku, którym dowodził.
Pokażą dwa niezwykłe samochody
Podczas rekonstrukcji wydarzeń 1920 roku na stacji kolejki wąskotorowej grupa pokaże dwa zbudowane własnym sumptem pojazdy - Forda TFC model 1920 oraz Jeffery`ego Popławko. Pierwszy wóz jest polskiej konstrukcji i powstał w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. Zaprojektował go inżynier Tadeusz Tański na bazie popularnego wówczas Forda T. W samochodzie zostało zmodyfikowane podwozie - wzmocniono tylny most i drążki kierownicze, pochylono bardziej kierownicę, zmieniono położenie zbiornika paliwa, wydłużono korbę rozruchową silnika, zmieniono także deskę rozdzielczą. Po wybudowaniu prototypu i poddaniu go próbom powstało finalnie 16 lub 17 takich samochodów. Drugi zrekonstruowany wóz pancerny pochodzi z okresu I wojny światowej i został skonstruowany w 1915 roku. Jeffery Popławko wykorzystywał podwozie amerykańskiego samochodu ciężarowego z napędem na cztery koła - Jeffery Quada. Poza prototypem wyprodukowano około 30 seryjnych pojazdów tego typu z czego przynajmniej dwa służyły w Wojsku Polskim (zostały zdobyte na Armii Czerwonej). Jeden z nich na przełomie 1919 9 1920 roku został skierowany na front wojny polsko-bolszewickiej i włączony w skład plutonu pancernego "Dziadek". Otrzymał nazwę "Wnuk" i również uczestniczył w walkach 1920 roku.TW
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu piasecznonews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz