Zamknij
WAŻNE

Nowa era wąskotorówki? Nowoczesne połączenia w planach CPK

. 11:47, 30.09.2025 Aktualizacja: 21:43, 30.09.2025
2 źródło: www.cpk.pl źródło: www.cpk.pl

PIASECZNO W ramach przygotowań do budowy nowych linii kolejowych Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) wybrano wariant inwestycyjny W1, który zakłada nie tylko modernizację linii dalekobieżnych, ale również odtworzenie historycznej Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej.

Wariant W1 – najkorzystniejsze rozwiązanie

Spośród sześciu analizowanych opcji inwestycyjnych, wariant W1 uzyskał najwyższe noty w analizach technicznych, środowiskowych i społeczno-gospodarczych. Cechuje go najmniejsza liczba koniecznych wywłaszczeń oraz wykorzystanie istniejących ciągów komunikacyjnych: linii kolejowej nr 12 (Mszczonów–Czachówek) i nr 8 (Czachówek–Warka). Projekt zakłada m.in. prędkości do 200 km/h dla nowej linii nr 88 oraz ruch mieszany pasażersko-towarowy, przy długości całego wariantu wynoszącej 72,3 km.

Nowe życie dla wąskotorówki

Jednym z najbardziej interesujących elementów projektu jest uwzględnienie w planach odtworzenia i modernizacji linii wąskotorowej na odcinku Piaseczno – Tarczyn – Grójec. To właśnie ten fragment został wskazany jako szczególnie perspektywiczny, zarówno ze względów transportowych, jak i społecznych.

Analizy wykazały, że linia wąskotorowa Piaseczno Miasto Wąskotorowe – Tarczyn Wąskotorowy charakteryzuje się dużym potencjałem pasażerskim. Obszary położone wzdłuż trasy, zwłaszcza Piaseczno liczące ponad 50 tys. mieszkańców, generują znaczące potoki podróżnych. Modernizacja linii umożliwi sprawne skomunikowanie tych terenów z przyszłą stacją Tarczyn Wschodni, stanowiącą punkt styczny z siecią dalekobieżną CPK. Dzięki temu pasażerowie z Piaseczna i okolic zyskają łatwy dostęp do szybkich połączeń kolejowych.

Szybciej i wygodniej

Projekt modernizacji obejmuje 28,5-kilometrowy odcinek Piaseczno – Grójec, z czego 15,6 km przypada na trasę Piaseczno – Tarczyn. Zakładana prędkość eksploatacyjna wynosi do 100 km/h, a maksymalna długość składów – 80 metrów. Przewozy będą realizowane taborem bateryjnym, spalinowym lub wodorowym. Co istotne, planuje się zachowanie historycznego charakteru linii, co nada całemu przedsięwzięciu unikalny klimat.

Nowa trasa obejmie szereg przystanków m.in. Piaseczno Wiadukt, Zalesie Dolne, Głosków, Złotokłos, Tarczyn Wąskotorowy oraz Grójec Wąskotorowy. Czas przejazdu pomiędzy Piasecznem a Grójcem ma wynosić jedynie 36 minut, co stanowi realną alternatywę dla zatłoczonych dróg wojewódzkich.

Znaczenie regionalne

Połączenie Piaseczno–Grójec będzie miało charakter przewozów wojewódzkich, co otwiera możliwość objęcia go umową o świadczenie usług publicznych przez samorząd Mazowsza. Oznacza to stabilne finansowanie i włączenie linii w system regionalnego transportu zbiorowego.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (2)

MieszkoMieszko

1 0

Czyli wąskotorowe Pendolino poleci 100km/h. Ciekawe ile ofiar zabierze jeden taki przejazd. Już się boję.

17:09, 30.09.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

XxxlXxxl

0 0

dla czystej ciekawości, dla tych co nie dowieżają>>>>
W austrii waskotorówka ma rekord predkości po torze 1067mm na poziomie 210km/h

21:00, 30.09.2025
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%