Spośród sześciu analizowanych opcji inwestycyjnych, wariant W1 uzyskał najwyższe noty w analizach technicznych, środowiskowych i społeczno-gospodarczych. Cechuje go najmniejsza liczba koniecznych wywłaszczeń oraz wykorzystanie istniejących ciągów komunikacyjnych: linii kolejowej nr 12 (Mszczonów–Czachówek) i nr 8 (Czachówek–Warka). Projekt zakłada m.in. prędkości do 200 km/h dla nowej linii nr 88 oraz ruch mieszany pasażersko-towarowy, przy długości całego wariantu wynoszącej 72,3 km.
Jednym z najbardziej interesujących elementów projektu jest uwzględnienie w planach odtworzenia i modernizacji linii wąskotorowej na odcinku Piaseczno – Tarczyn – Grójec. To właśnie ten fragment został wskazany jako szczególnie perspektywiczny, zarówno ze względów transportowych, jak i społecznych.
Analizy wykazały, że linia wąskotorowa Piaseczno Miasto Wąskotorowe – Tarczyn Wąskotorowy charakteryzuje się dużym potencjałem pasażerskim. Obszary położone wzdłuż trasy, zwłaszcza Piaseczno liczące ponad 50 tys. mieszkańców, generują znaczące potoki podróżnych. Modernizacja linii umożliwi sprawne skomunikowanie tych terenów z przyszłą stacją Tarczyn Wschodni, stanowiącą punkt styczny z siecią dalekobieżną CPK. Dzięki temu pasażerowie z Piaseczna i okolic zyskają łatwy dostęp do szybkich połączeń kolejowych.
Projekt modernizacji obejmuje 28,5-kilometrowy odcinek Piaseczno – Grójec, z czego 15,6 km przypada na trasę Piaseczno – Tarczyn. Zakładana prędkość eksploatacyjna wynosi do 100 km/h, a maksymalna długość składów – 80 metrów. Przewozy będą realizowane taborem bateryjnym, spalinowym lub wodorowym. Co istotne, planuje się zachowanie historycznego charakteru linii, co nada całemu przedsięwzięciu unikalny klimat.
Nowa trasa obejmie szereg przystanków m.in. Piaseczno Wiadukt, Zalesie Dolne, Głosków, Złotokłos, Tarczyn Wąskotorowy oraz Grójec Wąskotorowy. Czas przejazdu pomiędzy Piasecznem a Grójcem ma wynosić jedynie 36 minut, co stanowi realną alternatywę dla zatłoczonych dróg wojewódzkich.
Połączenie Piaseczno–Grójec będzie miało charakter przewozów wojewódzkich, co otwiera możliwość objęcia go umową o świadczenie usług publicznych przez samorząd Mazowsza. Oznacza to stabilne finansowanie i włączenie linii w system regionalnego transportu zbiorowego.
3 5
Czyli wąskotorowe Pendolino poleci 100km/h. Ciekawe ile ofiar zabierze jeden taki przejazd. Już się boję.
6 0
dla czystej ciekawości, dla tych co nie dowieżają>>>>
W austrii waskotorówka ma rekord predkości po torze 1067mm na poziomie 210km/h
0 0
Ale torowisko spełnia standardy z 1907 roku. W Austrii chyba bardziej nowoczesne ;-)
7 0
no, nareszcie. Oby nie bylo jak z linią siekierkowska- obietnice TUŻ PRZED WYBORAMI..i tak od 30 lat...
2 2
Żeby nie było - sercem jestem za tym żeby się udało - ale jak czytam ten news to jakoś mi się wydaje że pisał to jakiś Fantasta. Uważam że transport zbiorowy jest potrzebny ale wydaje mi się że cały projekt kolejowy związany z CPK zostanie okrojony a rewitalizacja Wąskotorówki pójdzie na pierwszy ogień. Gdyby jeszcze były tory z Piaseczno Wąskotorowe na Dworzec Południowy - pełna zgoda, utworzenie biznesplanu trzymałoby się kupy. A tak doworzenie ludzi na odcinku z Piaseczna do Tarczyna? W kontrze do tego pomysłu jest np pojechac SKM na Warszawa Zachodnia i mieć pełen wybór szybkich pociągów we wszelkich kierunkach. Dowiezienie więc pasarzerów z Piaseczna do Tarczyna żeby tam mogli się przesiąźć do szybkich koleji jest wg mnie bez sensu. Czy to się komuś podoba czy nie, główne potoki pasarzerskie są na kierunku do Warszawy i z Warszawy w godzinach szczytu
0 0
To dobrze