W zeszłym tygodniu do podwarszawskich gmin trafiło "Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego". Dokument w sposób powierzchowny i mało precyzyjny przedstawia kilka wariantów przebiegu autostrady, która miałaby połączyć CPK z resztą kraju.
Wczoraj późnym popołudniem odbyło się posiedzenie połączonych komisji problemowych rady miejskiej. Na spotkanie przybyli też mieszkańcy gminy. Wszyscy byli jednomyślni - nie chcą by Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej przebiegała przez teren gminy Tarczyn. Zarówno burmistrz jak i radni zdają sobie jednak sprawę z tego, że planowana droga musi zostać wybudowana i być może trzeba będzie szukać kompromisów i wybrać mniejsze zło.
- Jeśli obwodnica ma przebiegać przez naszą gminą to najlepiej w wariancie północnym - mówiła burmistrz Barbara Galicz.
W wariancie północny droga przecinałaby tylko mały skrawek gminy Tarczyn.
- Tam są tereny rolne - zwrócił uwagę Marek Lewtak, kierownik Referatu Referat Planowania i Inwestycji. - Przebieg drogi nie rodziłby żadnych kolizji z zabudową i nie byłby uciążliwy dla mieszkańców.
- Dość, że gminę przetnie budowana droga S7 to dodatkowo przecięłaby ją jeszcze obwodnica - ubolewali zgromadzenia na sali mieszkańcy.
Burmistrz Barbara Galicz zapowiedziała forsowanie wariantu północnego, ale zachęcała także mieszkańców do składania indywidualnych uwag.
- Zachęcam by to robić by było wiadomo, że to dla nas bardzo ważna sprawa - apelowała burmistrz Galicz. Uwagi można składać do 10 marca za pośrednictwem strony internetowej https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl lub w wersji papierowej (dokumenty można otrzymać w urzędzie gminy).
W podobnym tonie wypowiadali się także inni radni. Swoje zdanie potwierdzili głosowaniem, w którym jednoznacznie opowiedzieli się za wariantem północnym.
- Wiem, że istnieje potężny lobbing kilku posłów, by trasa szła przez Tarczyn w wariancie południowym - zasiał ziarno niepokoju radny Adam Przyborowski, powołując się na nieoficjalne informacje z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Jaki byłby cel? - zdziała się burmistrz.
- Nie znam tych intencji - przyznał radny.
Jednak to nie rzekomy lobbing tajemniczych posłów najbardziej niepokoił zgromadzonych na sali lecz stanowiska sąsiednich gmin. O ile gmina Pniewy opowiada się za wariantem północnym, tak trudno sobie wyobrazić by była mu przychylana gmina Piaseczno czy Lesznowola.
- U nas zabudowa jest mniejsza nawet w wariancie południowym niż w gminie Piaseczna w wariancie północnym - zauważyła jedna z mieszkanek. - Możemy się spotkać ze sprzeciwem i okaże się, że to nam wszyscy będą chcieli wepchnąć obwodnicę.
Okazuje się, że władze gminy są przygotowane nawet na ten najgorszy z dziś kreślonych scenariuszy. Studium zagospodarowania przewiduje bowiem 100 metrową rezerwę wzdłuż torów kolejowych pod budowę obwodnicy Tarczyna.
- W ostateczności można by wykorzystać te grunty - powiedziała burmistrz Barbara Galicz. Który wariant ostatecznie zostanie wybrany i czy te, których zarysy dotąd poznaliśmy okażą się ostateczne? Tego jeszcze nikt nie wie. Warto jednak, by mieszkańcy byli aktywni i już dziś donośnym i zdecydowanym głosem wyrażali swoje oczekiwania. Projektanci zapewne staną przed niezwykle trudnym zadaniem. Trudno sobie wyobrazić by poszczególne samorządy przemówiły zgodnym chórem i zapewne ostateczny projekt powstanie w zgiełku prawdziwej polifonii argumentów.
W czwartek 27 lutego 2020 r o godz. 18:30 w Zespole Szkół przy ul. Szarych Szeregów w Tarczynie zostaną zorganizowane KONSULTACJE SPOŁECZNE z mieszkańcami.Adam Braciszewski
Eliminator09:38, 25.02.2020
A50 po trasie DK50 - jedyne sensowne wyjście.
ppp11:17, 25.02.2020
od razu ostrzegam, że jeżeli jakiś d*.* zaproponuje przerobienie DK50 na autostradę, to mieszkańcy okolicznych wsi zablokują DK50 w proteście. Miejscowości takie jak Chynów, Dębówka i kilkanaście innych zostałyby pozbawione szybkiej drogi do Góry Kalwarii, czy Grójca. To samo po drugiej stronie Wisły.
Ręce precz od DK50.
marcin13:58, 25.02.2020
Tarczyn chce podrzucić zgniłe jajo innym. Nawet "po trupach" przez obszary chronione! Brawo!!!
Piotrek07:08, 26.02.2020
Wariant północny? Przecież na pierwszy rzut oka na mapę widać że to w wariancie południowym jest mniej zabudowań
Grzegorz22:50, 27.02.2020
Apeluję do władz wszystkich gmin oraz powiatu aby nie zgadzały się na przebieg obydwu wariantów zaproponowanej przez GDDKiA Autostradowej Obwodnicy Warszawy. Odnoszę nieodparte wrażenie, że zarówno wariant południowy jak i północny mają za zadanie jedynie skłócić sąsiadujące ze sobą gminy a ekstremalnie krótki czas na konsultacje społeczne ma uniemożliwić wypracowanie wspólnego stanowiska tychże gmin. Zgodnie z Planem Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego z 2014 roku Duża Obwodnica Warszawy poprowadzona jest przez drogę krajową 50. (https://bip.mazovia.pl/komunikaty--konsultacje-spoleczne/komunikaty/art,2026,plan-zagospodarowania-przestrzennego-wojewodztwa-mazowieckiego.html)
Korytarz ten został wyznaczony już kilka lat temu i nie powinniśmy dać się podzielić bo według starej zasady gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta. Jedynie wspólne i jednoznaczne stanowisko wszystkich gmin, których dotyka ten problem ma szansę realnie wpłynąć na władzę centralną. Przepychanki między gminami pomiędzy wariantem północnym a południowym są o tyle bezpodstawne że studium wyraźnie mówi którędy ma przebiegać Duża Obwodnica Warszawy. Takie też stanowisko wyrażało szerokie grono osób ze spotkań z mieszkańcami gmin, których dotyczy ten problem.
Lokals23:34, 17.11.2023
Poszerzyć DK 50 po prostu konieczni trzeba. Na wysokości Grójca rondo na DK 50 już jest zapchane przez cięźarówki i nie sposób przejechać do i z miasta. Ważne, żeby rozbudowa DK 50 w przyszłości na A50 starym szlakiem szanowała potrzeby okolicznych mieszkańców, w tym środowisko i dojazd. Nie przenoście nigdzie DK 50 i A50. To jedna i ta sama od lat droga. Trzeba ją tylko zmodernizować i poszerzyć i dać ludziom ruch lokalny jak wzdłuż S7, a wszyscy będą zadowoleni.
0 0
A to sobie blokujcie o dlaczego wszystkie drogi muszą przechodzić przez naszą gminę. Z jednej strony 50 A z drugiej 7
0 0
ppp,
Proponuję zapoznać się z Planem Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego z 2014 roku gdzie Duża Obwodnica Warszawy poprowadzona jest przez drogę krajową 50. (https://bip.mazovia.pl/komunikaty--konsultacje-spoleczne/komunikaty/art,2026,plan-zagospodarowania-przestrzennego-wojewodztwa-mazowieckiego.html)
Korytarz ten został wyznaczony już kilka lat temu i był ogólnie dostępnym dokumentem.