Układ hamulcowy stanowi fundament bezpieczeństwa każdego pojazdu, a jego sprawność bezpośrednio przekłada się na Twoje bezpieczeństwo oraz innych uczestników ruchu drogowego. Jednym z kluczowych elementów tego układu jest płyn hamulcowy, który z upływem czasu i eksploatacji traci swoje pierwotne właściwości.
Absorpcja wilgoci z otoczenia jest naturalnym procesem, który jednak negatywnie wpływa na płyn hamulcowy, prowadząc do korozji wewnętrznych komponentów układu i w konsekwencji do potencjalnego pogorszenia skuteczności hamowania, a w skrajnych przypadkach nawet do całkowitej utraty możliwości zatrzymania pojazdu.
Regularna wymiana płynu hamulcowego nie jest jedynie zaleceniem, lecz bezwzględną koniecznością. Wielu kierowców instynktownie powierza to zadanie profesjonalnym warsztatom, jednak wymiana płynu hamulcowego jest czynnością, którą przy zachowaniu odpowiedniej staranności i wiedzy można z powodzeniem przeprowadzić samodzielnie, co pozwala zaoszczędzić zarówno czas, jak i środki finansowe.
Należy jednak pamiętać, że bezpieczeństwo powinno zawsze stanowić priorytet. Jeśli nie czujesz się pewnie, co do swoich umiejętności lub brakuje Ci niezbędnego doświadczenia, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie powierzenie tej czynności wykwalifikowanemu mechanikowi.
Producenci samochodów mówią w instrukcji obsługi, co ile wymieniać płyn hamulcowy. Zazwyczaj robi się to co 2-3 lata albo po przejechaniu określonej liczby kilometrów, na przykład 40-60 tysięcy.
Jednak dobrze jest samemu co jakiś czas sprawdzić, jak wygląda płyn hamulcowy. Jeśli zmieni kolor z jasnego na ciemny, zrobi się mętny albo jego poziom w zbiorniczku spadnie, to może znaczyć, że trzeba go wymienić wcześniej. Można też użyć specjalnego testera, który sprawdzi, ile jest wody w płynie hamulcowym. Jeśli wynik pokaże więcej niż 3% wody, to zwykle znak, że trzeba go wymienić. Pamiętaj o tym, że im więcej wody w płynie hamulcowym, tym niższa skuteczność hamowania.
Zanim zaczniesz wymieniać płyn hamulcowy, przygotuj wszystko, czego będziesz potrzebować. Musisz mieć nowy płyn hamulcowy, taki jak zaleca producent Twojego samochodu (np. DOT 3, DOT 4 albo DOT 5.1). Zwykle litr wystarczy, ale lepiej mieć trochę więcej zapasu w razie potrzeby.
Potrzebny Ci też będzie specjalny klucz do odpowietrzników hamulcowych – musi pasować do śrubek przy każdym kole. Przyda się też pasujący, przezroczysty wężyk i jakiś pojemnik na stary płyn hamulcowy (najlepiej z miarką, żeby widzieć, ile go wylałeś). Opcjonalnie możesz użyć strzykawki z cienkim wężykiem, żeby wyciągnąć stary płyn ze zbiorniczka. Nie zapomnij o podnośniku i solidnych podpórkach, żeby bezpiecznie podnieść auto. Czasami trzeba zdjąć koła, więc przygotuj też klucz do kół.
Miej pod ręką szmatki albo ręczniki papierowe do wytarcia podłoża, jeśli coś się rozleje. I co najważniejsze – załóż okulary ochronne i rękawiczki, żeby płyn hamulcowy Cię nie poparzył ani nie dostał się do oczu.
Aby wymienić płyn hamulcowy, najpierw przygotuj samochód, parkując go na równym terenie i zaciągając hamulec ręczny. Odkręć korek zbiorniczka płynu hamulcowego pod maską i ewentualnie odciągnij trochę starego płynu strzykawką. Następnie podnieś każde koło po kolei, pamiętając o zabezpieczeniu auta na podpórkach i zdejmij koła, aby uzyskać dostęp do odpowietrzników.
Kolejnym krokiem jest odpowietrzenie układu hamulcowego, zaczynając od koła najdalej oddalonego od pompy hamulcowej. Na odpowietrznik nałóż klucz i wężyk prowadzący do pojemnika na zużyty płyn. Poproś drugą osobę o wciskanie pedału hamulca, a gdy ten będzie wciśnięty, poluzuj odpowietrznik, obserwując wypływający płyn. Przed zwolnieniem pedału, dokręć odpowietrznik. Powtarzaj tę czynność, aż z wężyka zacznie płynąć czysty płyn bez pęcherzyków powietrza, regularnie dolewając nowego płynu do zbiorniczka, aby nie dopuścić do jego opróżnienia. Powtórz ten proces dla każdego koła w kolejności: prawe tylne, lewe tylne, prawe przednie i lewe przednie.
Po odpowietrzeniu wszystkich kół, upewnij się, że wszystkie odpowietrzniki są dokręcone. Zamontuj z powrotem koła i opuść samochód. Sprawdź poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku i dolej w razie potrzeby. Na koniec zakręć korek zbiorniczka i przetestuj hamulce, kilkukrotnie wciskając pedał i wykonując ostrożną jazdę próbną, upewniając się, że hamulce działają prawidłowo i nie świecą się żadne kontrolki ostrzegawcze.
Podczas samodzielnej wymiany płynu hamulcowego, pamiętaj o kilku kluczowych zasadach:
Jeśli w trakcie odpowietrzania układu, zauważysz, że pedał hamulca staje się „miękki” lub nie udaje Ci się uzyskać ciągłego strumienia płynu pozbawionego pęcherzyków powietrza, może to wskazywać na poważniejszy problem z układem hamulcowym, na przykład nieszczelność. W takiej sytuacji nie ryzykuj i niezwłocznie skontaktuj się z profesjonalnym warsztatem samochodowym. Samodzielna wymiana płynu hamulcowego może być źródłem satysfakcji i pozwolić na znaczące oszczędności finansowe. Niemniej jednak kluczowe jest zachowanie maksymalnej ostrożności i precyzji podczas wykonywania wszystkich czynności. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, co do swoich umiejętności lub prawidłowości wykonania poszczególnych kroków, nie podejmuj zbędnego ryzyka – Twoje bezpieczeństwo jest zawsze najważniejsze.
Oryginalne płyny hamulcowe i części samochodowe w niskich cenach znajdziesz na stronie: https://www.dtmauto.pl/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz