Strategiczne znaczenie linii „eSeŁki”Linia kolejowa łącząca Skierniewice i Łuków, popularnie zwana „eSeŁką”, pełni kluczową rolę jako korytarz transportowy oraz towarowa obwodnica Warszawy. Trasa biegnie przez województwa łódzkie, mazowieckie i lubelskie, a jej modernizacja ma znacząco poprawić jakość i bezpieczeństwo podróży.
Modernizacja 66-kilometrowego odcinka Skierniewice – Czachówek została podzielona na trzy etapy: Skierniewice – Mszczonów, Mszczonów – Tarczyn oraz Tarczyn – Czachówek. Inwestycja obejmie podniesienie prędkości na trasie do 120 km/h zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych.
Podróżni skorzystają z przebudowanych stacji i przystanków, które zostaną wyposażone w nowe perony dostosowane do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi, a także w wiaty, ławki i nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Ważnym elementem projektu będzie budowa dwutorowego mostu w Górze Kalwarii, co pozwoli wyeliminować tzw. „wąskie gardło” na trasie.
Prace na odcinku Skierniewice – Czachówek zaplanowano na lata 2026–2029, a ich koszt wyniesie około 1,4 miliarda złotych. Z kolei modernizacja odcinka Czachówek – Pilawa, w tym budowa mostu w Górze Kalwarii, ma kosztować około 1,3 miliarda złotych i zostać ukończona w latach 2025–2028.
Realizacja tych ambitnych projektów będzie możliwa dzięki wsparciu z funduszy unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Modernizacja linii nr 12 ma nie tylko zwiększyć komfort pasażerów, ale również poprawić efektywność transportu towarowego, wzmacniając rolę Polski jako ważnego węzła komunikacyjnego w Europie.
nick11:08, 14.01.2025
0 0
Ciekawe, najpierw ruch pasażerski na tej linii niemal całkowicie zamarł, rozebrano przystanek w Czachówku, a teraz 1,2 mld na odbudowania...